Ari Aster ijedten futott ki élete első filmjéről, mostanra ő borzongatja a közönséget

2025. november 13.
ari aster
Az Örökség és Fehér éjszakák után idén az Eddington című westernnel folytatta munkásságát a horrorban otthonosan mozgó Ari Aster
Fotó: Earl Gibson III/Getty Images

Ari Aster amerikai rendező, forgatókönyvíró és producer magas színvonalú horrorfilmek készítőjeként tett szert hírnévre, amelyek a fekete komédia és a grafikus erőszak nyugtalanító kombinációjáról ismertek. Legújabb alkotása, az Eddington az idei cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában debütált, és a megszokottól eltérő műfajban készült.

Ari Aster olyan mesterművekkel vált ismertté a közönség számára, mint az Örökség és a Fehér éjszakák, melyek annyira lenyűgözték a közönséget, hogy azóta is a filmkészítő teljesítményének mércéjéül szolgálnak. Talán ennek köszönhető, hogy az Eddington vegyes fogadtatásban részesült, és bár kevésbé hátborzongató, kétségkívül izgalmas témákat boncolgat. Ari Aster portréja.

Egy kisfiú, aki filmkészítésről álmodott

Ari Aster 1986-ban született New Yorkban költő édesanyja és jazz zenész édesapja első gyermekeként. A zsidó értelmiségi család rövid ideig Angliában élt, ahol az apuka jazz klubot működtetett, majd visszatértek az Egyesült Államokba. Aster elmondása szerint négyévesen látta élete első filmjét, a Dick Tracy-t, és amikor a főhős tüzet nyitott egy Tommy-géppisztollyal, ijedtében felugrott a székéről, majd „hat New York-i háztömböt futott”, miközben édesanyja megpróbálta utolérni.

Ennek ellenére az alkotó visszaemlékezése szerint a filmek megszállottja, mióta először megismerkedett velük, és már hét-nyolc éves korában világos volt számára, hogy filmeket szeretne készíteni. A horror műfaja szintén gyerekként ragadta meg, kimerítette minden környező videotéka kínálatát. Kezdetben az írásban teljesedett ki, középiskolás évei alatt hat egészestés forgatókönyvet írt. A Santa Fe University of Art and Design hallgatójaként már nemcsak írt, de több rövidfilmet is leforgatott.

glamour plusz ikon Olasz Renátó: „Szeretem a váratlan pillanatokat, a keresetlenséget, a meglepőt”

Olasz Renátó: „Szeretem a váratlan pillanatokat, a keresetlenséget, a meglepőt”

Egyik alkotásával felvételt nyert az Amerikai Filmintézet posztgraduális képzésére, ahol rendező szakon szerzett mesterdiplomát. 2011-es The Strange Thing About the Johnsons című rövidfilmje kiszivárgott az internetre, és széleskörű ismertségre tett szert. A pszichológiai horrort egyesek dicsérték, míg mások undorítónak találták, ez pedig tökéletesen megalapozta a sikert. Aster 2011 és 2018 között még számos rövidfilmet készített, Alejandro de Leonnal és Pawel Pogorzelskivel együttműködve.

Az elmúlt évek legijesztőbb filmjeinek szerzője

Ari Aster nagyjátékfilmes rendezőként való debütálását az Örökség (2018) című természetfeletti horror jelentette Toni Collette és Milly Shapiro főszereplésével. A Sundance Filmfesztiválon bemutatott alkotás méltán lett 2018 legijesztőbb filmje, és az A24 stúdió legsikeresebb produkciója világszerte. A horror gyászoló családját sötét események kísértik – a titokzatos nagymama halálát követően elsöprő terror veszi át az irányítást a karakterek felett,

akik húszoldalas háttértörténeteket kaptak.

Az író-rendező következő nagy dobása a Fehér éjszakák (2019) című folk horror volt Florence Pugh és Jack Reynor főszereplésével, amelyet szintén az A24 producerelt. A mesterien komponált és koreografált film egy csapat amerikai egyetemistát követ Svédországba, ahol egy idilli nyári fesztivál eseményei erőszakos fordulatot vesznek. Ezt követte az Amitől félünk (2023) című sötét komédia Joaquin Phoenix főszereplésével, amely bár nem kaszált sokat, pozitív fogadtatásban részesült.

A 2025-ös Eddington című kortárs western Ari Aster produkciós cége, a Square Peg és az A24 együttműködésében készült. Az alkotást álló tapssal fogadta a közönség a cannes-i filmfesztiválon, ugyanakkor a kritikusok szerint nem ért fel első két nagyjátékfilmjének zsenialitásához. A történet egy fiktív kisvárosban, Eddingtonban játszódik a koronavírus idején, égető társadalmi kérdéseket boncolgat, és olyan tehetségeket vonultat fel, mint Joaquin Phoenix, Pedro Pascal és Emma Stone.

glamour plusz ikon Nem volt pénze ételre, mostanra kasszasiker produkciókban szerepel – Pedro Pascal portréja

Nem volt pénze ételre, mostanra kasszasiker produkciókban szerepel – Pedro Pascal portréja

Egy western, amiben a telefonok a pisztolyok

Amikor a MovieWeb újságírója megkérdezte a rendezőt, hogy mi jelentette a magot, amiből később kicsírázott az Eddington, Ari Aster így fogalmazott: „Ez egy olyan film, amit a Twitter írt. [...] Azt akartam, hogy olyan érzést keltsen, mint az internet.” 2020-ban új-mexikói otthonában a Twittert pörgetve maga is úgy érezte, hogy a világ forrásponthoz érkezett, és valami potenciálisan katasztrofális esemény küszöbén áll – elmondása szerint erre az alaphangulatra építkezik a történet.

Az Eddingtonban szereplő összes történet, az összes szereplő valójában csak tanító adathalmaz. Maga a film is tanító adathalmaz.” – utalt a filmkészítő a technológiai fejlődés hátborzongató következményeire a Collider videós interjújában.

A kortárs western hősei lelkiismeretesen törődnek a világgal. Mind érzik, hogy valami nagyon nincs rendben, de különböző valóságokban élnek, így eltérő elképzeléseik vannak arról, hogy mi lehet a gond, és nem jutnak el egymáshoz. A film egy csapat egymással háborúzó emberről szól, akik ideológiai harcokba keverednek, de emellett apró, jelentéktelen személyes harcokba is. Ez eltereli a figyelmüket arról, hogy mi történik odakint a nagyhatalmakkal. Nem látják, de ugyanazon erők hatnak rájuk.” – magyarázta a rendező.