Bánhidi Lilla: Harmadik ülés
Kilenc perccel a megbeszélt idő előtt érkezik, leül a váróban. Nem nyúl a telefonjához, mint a többi páciens, nem ellenőrzi a munkahelyi e-maileket attól szorongva, hogy visszafordíthatatlanul lekerül az online térképről, ha a következő órára kikapcsolja magát. Nem böngészi a magazinokat sem. Mozdulatlanul ül az okkersárga várótermiglamour hun kanapén, mintha hipnózisban lenne. A nevét csak egyszer mondta el, amikor az első időpontot foglalta telefonon. A regisztrációnál sem adott meg mást, nincs TAJ- szám, sem lakcímkártya, nincs kórelőzmény.
Buránszki Dóra a rendelő ajtajában áll, figyeli. Nem első alkalommal találkoznak, de még mindig úgy érzi, mintha árnyék kúszna be az ajtón, mikor a férfi érkezik. Valami különös árnyék, ami körbeveszi és nem engedi el. „Jöjjön!” – mondja, és igyekszik nem a férfi szemébe nézni. A hipnózis terápiára ő tett javaslatot. A férfi pár hete kereste fel, kétségbeesve. Zihálva, zavartan beszélt. Azt hiszem, megöltem valakit, mondta, de nem emlékszem semmire, csak az érzés van bennem, segítsen, kérlelte.
Emlékfoszlányok
Dóra tapasztalt klinikai szakpszichológus, nem vállal el mindenkit, aki terápiára jelentkezik hozzá. De az ismétlődő esetek, a depressziós, szorongó, bipoláris páciensek után az utóbbi években kezdett kiégni. A férfi problémája felvillanyozta. Milyen trauma állhat a háttérben, amiért valaki azt hiszi, megölt valakit? Esetleg a gyilkosság, mint fantázia, szimbolizál valamit a gyermekkorból? A kérdések nem hagyták nyugodni, a telefonbeszélgetés utáni este azon kapta magát, hogy órák óta a különböző trauma módszerekkel kapcsolatos új kutatásokat böngészi.
A férfi kérlelése járt a fejében. Nem vádolt senkit, nem akart hosszadalmas gyógyulásba kezdeni – csak emlékezni akart. Az emlékezet különös dolog, jutott Dóra eszébe. Van, amikor elrejti az igazat, hogy védjen. Van, amikor épp hazugságba tud csak kapaszkodni. Leülnek. Dóra az elmúlt időszakról kérdez, a férfi rutinosan válaszol, semmi nem történt, mondja és vár. Dóra számolása alatt behunyja a szemét. Mélyen lélegzik. Szavakat hall, lassan, ritmikusan, háta belenyomódik a fotel szivacsába, keze lecsúszik a karfáról. A hang húzza, mint az örvénylő víz.
Bánhidi Lilla: A tó titka
Pár perc múlva, akadozva szólal meg: „Esik.” - Sötét van. A nő sír. A kezem a vállán van. Valami csúszós a tenyerem alatt. Csönd. A férfi ajka megremeg. Azt mondja: „Ne hagyj itt te is.” De… már nincs ott. Csak a víz. Dóra jegyzetel. „Milyen nő?” – kérdezi. A hangja semleges, ahogy tanulta. Fiatal. Piros kabát van rajta. A haja hosszú. Fekete. A ceruza vége megremeg Dóra ujjai között.
„Lát vagy érez még valamit?” A férfi egy pillanatra elhallgat. „Az illata olyan, mint a szantál.”Dóra hirtelen felnéz. Szereti a szantált, régebben gyakran gyújtott füstölőt a rendelőben. De hogy valakinek szantál illata legyen…furcsa. Mit jelképezhet? Lehajtja a fejét, újra ír. A férfi még mindig csukott szemmel ül. A keze hideg. A hangja is. Azt mondja: „Soha nem kellettem igazán senkinek.
Te sem tudsz szeretni.
A férfi gyorsabban veszi a levegőt. Mi történik ezután? „Nem látom tisztán. Csak a vizet. Nem jön ki belőle.”
Valami csúszik
Egy hét múlva találkoznak újra. A férfi magabiztosan érkezik, ugyanoda ül a váróban, nem nézelődik, mereven bámulja a rendelő csukott ajtaját. Dóra átfutja a jegyzeteit. Mindent részletesen leírt, amit a hipnózis állapotában a férfi mondott. Piros kabát, fekete hosszú haj. Egy pillanatra megáll a toll felett a keze, a saját kérdéseinél. „Honnan ismerős a leírás?” – áll a jegyzet egy félbehagyott mondat mellett. Elgondolkodik, aztán áthúzza. Nem fontos. Nem akar bevonódni.
A férfi ezúttal gyorsabban eljut a hipnózis állapotába. A hangja most tisztább. Folyékonyabban mesél. „A nő most nem sír” – mondja zártan. Mozdulatlan. Mintha tudná, mi jön. Szemhéja meg-megrándul. Egy padon ül. „Hol pontosan, mi van körülötte, van még ott valaki?” – kérdezi a terapeuta. „Csak mi vagyunk” - válaszolja és egy kaján mosoly jelenik meg az arcán: „Könyv van a kezében.”
„Milyen könyv, látja a borítót?” - kérdezi. „Egy napló. A borító kopott, középen nagy fekete pillangó, arany széllel.” Dóra szeme elkerekedik. A leírás túl pontos és túlságosan ismerős. Neki is volt ilyem naplója gyerekkorában. Magával hozta a szülői házból, a rendelőben tartja. A férfi nem tudhat róla, sosem járt egyedül bent.
„Le tudná írni a helyet?” – kérdezi óvatosan. A férfi bólint. „Tópart. Fák, árnyék. Valamilyen szobor, nem látom tisztán.” Dóra egy pillanatra elkalandozik. A régi rendelőjével szemben volt egy park tóval, a vízben kis szobor és szökőkút. A megterhelő ülések után gyakran kiment, hallgatta a csobogást és megnyugodott. „Mit lát még?” –kérdi. „A víz. Olyan… opálos. Mintha nem is víz lenne.” A nő azt mondja:
Itt mindig elveszek.
Dóra teste megfeszül. Ezt a mondatot évekkel ezelőtt hallotta. De fogalma sincs hol. Talán egy másik terápián? Vagy egy baráttól? Fogalma sincs. „Most képzelje el, hogy egy moziban van. A vásznon folytatódik a történet. Mit tesz a férfi?” – kérdezi, és a gyomra lassan görcsbe húzódik. Odalép. Megfogja a nő vállát. Nem erősen, határozottan. A nő nem néz rá. Csak mondja: „Ne próbálj meg szeretni. Engem nem lehet.” Aztán mi történik?
„Valami csúszik. Nem látom. Víz van mindenütt. És egy vörös sál.” Egy pillanat, mondja Dóra hirtelen és feláll. Kisétál a rendelőből, a mosdóba megy. Lecsukja a WC-ülőkét, ráül. Kifújja a levegőt. A vörös sál. Ő hordta. Rituálészerűen, minden télen. A kabátja ujjához volt varrva, nehogy elhagyja. Egyszer mégis elveszett. Legalábbis ezt hitte. Véletlen lenne?
Visszamegy a szobába. A férfi még mindig csukott szemmel ül a fotelban, pont úgy, mint amikor ott hagyta. A cipőkopogás hangjára lassan kinyitja a szemét. Árnyalatnyi mosoly ül a szája sarkában. Mintha tudná. Mintha figyelné. Nem csak most – már régóta. „Van még egy ülésünk” – mondja Dóra: „Ott mélyebbre megyünk.” A férfi bólint.
Igen. A harmadik. Az a legfontosabb.
Nincs több titok
A harmadik ülés előtt esni kezd. Csendben, egyenletesen, mintha az idő is lelassulna. A váró sötétebb a szokásosnál, Dóra nem kapcsol világítást. A férfi már bent ül, mire észreveszi. Nem tudja, mikor érkezhetett. Nem kopogott. Nem engedte be senki.
Karafiáth Orsolya: És a seb is valódi, amit okozott
„Esik” – mondja érdes hangon és feláll. Dóra hátán végigfut a hideg. Jöjjön, veti oda a férfi felé, de már maga sem biztos benne, hogy szeretné folytatni a terápiát. Utolsó alkalom, nyugtatja magát, ezt végigcsinálom, és nem jön többé. Kikészít magának egy pohár vizet.
A férfi leül a fotelba, hátradől. Dóra az ablakhoz megy, bámulja a sötét felhőket. Nincs több rutin, csak két ember. Az egyik emlékezni akar. A másik… már sejti, hogy nem felejtett el semmit. A férfi becsukja a szemét. A szemhéja remeg. A nő a víz szélén áll. Egy faág hajol fölé. Nem mozdul. A hajából csöpög a víz. Azt mondja: „Te sose néztél rám igazán. Csak magadat kerested bennem.”
Csend. A szoba levegője elnehezedik. Dóra feláll. Forog vele a szoba. Egy pillanatra úgy érzi, elájul. A férfi szeme még mindig csukva. De a szája mozog. A nő azt mondja, Dóra nem segített. „Hiába volt minden.”
„Ezt maga nem tudhatja” – suttogja Dóra. A hangja élesebb, mint akarta. A férfi kinyitja a szemét. A pupillája tág, fekete foltként ülnek az arcában. „De tudom.” Dóra hátrál. A bőre bizsereg, a szája kiszáradt. „Ki maga?” – kérdezi. A férfi feláll. Lassan közelít. Nem fenyegetően. Inkább… elkerülhetetlenül.
„A testvére. Vagy már nem is emlékszik a gyönyörű fiatal, piros kabátos lányra? Tíz éve… maga megmenthette volna, ha komolyan veszi. De nem hallotta meg a kétségbeesett szavait. Elküldtem magának a búcsúlevelét is, benne volt egy rész, ami magának szólt. Te sose néztél rám… és még csak válaszra sem méltatott Az én drága kishúgom! Aznap is pont így esett.”
Dóra a kilincs felé mozdul, de már késő. Nem kiabál, nem hadonászik. Nem kell. Egyetlen kézmozdulat, és minden lecsendesedik. A test hangtalanul dől a padlóra. A papírok elszállnak, mintha levelek lennének. Az esőcseppek békésen gurulnak le az ablakon. A férfi nézi. Sokáig. Aztán leül a fotelbe, és újra behunyja a szemét. A nő piros kabátot visel. A keze hideg. A hangja távoli. Azt mondja:
Ne hagyj itt te is.
előfizetésem
Hírlevél
