Ki az a tojásdiktátor és mi a magyar ananász? A modern piac születése Budapesten
Miután 1873-ben egyesítették Budát, Pestet és Óbudát, minden megváltozott a városban, amit ma Budapestnek ismerünk. A fiatal metropolisz addig sosem látott mértékben nőtt és fejlődött, ami nem csak új épületeket, de addig ismeretlen funkciókat és teljesen új városrészeket is jelentett. Az új sugárút, a körutak rendszere, az új operaház és a parlament mellett gondolni kellett egy nagyon hétköznapi dologra is.
A fejlődő főváros egyre növekvő lakossága ugyanis rengeteg evett.
Magyar nemzeti czitrom: régi pest–budai vásárok
A fiatal város vezetőinek fontos célja volt, hogy Budapest minél hamarabb felzárkózzon a nyugat-európai metropoliszok sorába, és ebben a folyamatban fontos lépés volt a kesze-kusza szabadtéri vásárok felszámolása. Szerettek volna megszabadulni a gyakran mocskos ruhában, kiabálva, káromkodva árusító kofáktól, akik átvágták a vásárlókat és rossz hírét keltették a fővárosnak.
A dolog azonban nehezebb volt, mint első hallásra gondolná az ember, hiszen a piacok nemcsak egy zsák krumpli beszerzéséről szóltak. A XIX. század Budapestjén a hírekről és pletykákról még nem egy kattintással értesültek az emberek; így a piacon nemcsak friss élelmiszerhez és használati tárgyakhoz lehetett hozzájutni, hanem valós, vagy csak nagyon jól hangzó történetekhez is.
Ne gondolkodjunk, hanem írjunk, és meglátjuk, mi lesz belőle - beszélgetés Patkó Ágnes írónővel
Sokan legalább annyira „hírelni” jártak a piacra, mint vásárolni. Annál is inkább, mert az árusok jellemzően jóval tájékozottabbak voltak a monarchia átlagpolgáránál, hiszen a munkájukból kifolyólag rengeteget utaztak, sok emberrel kerültek kapcsolatba és gyakran több nyelvet is beszéltek. A több tucat szabadtéri piac hangulata meghatározta a hetek, sőt az év ritmusát is, hiszen a nagyobb budapesti vásárokra tömegek érkeztek a városba eladni és vásárolni egyaránt. Így aztán nem mindenki örült a változás szelének.
A Magyarország és a Nagyvilág című folyóirat 1872-ben így gyászolta meg előre a szabad ég alatt rendezett piacokat: „Boldogságos korszaka a piacznak - már neked is megássa a sírodat a gyors haladás...Még most szabad ég alatt a puszta kövezeten, vagy legjobb esetben gyékényen, sátrak és termetes vászonernyők alatt foly a vásár. Ott kísért az üde gyümölcs, ott a művészi habarású tejföl, a ‘genge’ turó, a viasz, szappany, paradicsomalma, ficzánkoló hal, savanyított káposzta s virág.
A kőrösi asszony öblös hordókban tálalja föl a magyar nemzeti czitromot, a kovászos uborkát, s nagy cseréptálból kínálkozik a magyar nemzeti narancs - a sült tök, koszorúban a magyar ananász - a fok és vereshagyma…… Meddig még?” – teszi fel fájdalmasan a kérdést a folyóirat, bizonyítva, hogy nincs olyan városfejlesztési kezdeményezés, aminek mindenki örülne, mint ahogy olyan elavult és kényelmetlen szokás sincs, amit valaki ne siratna meg.
A piac, ahol még a császár is járt
Az aggodalmaskodóknak valójában nem volt félnivalójuk: az új vásárcsarnokok megépítését gondosan előkészítették, ami a város hasznára vált. Mivel Budapest európai viszonylatban későn kezdett vásárcsarnokokat építeni, a városvezetés tanulhatott a londoni, párizsi, berlini és bécsi mintákból. Vásárlóbarát döntés volt, hogy az új épületek nem a kerületek földrajzi értelemben vett közepére kerültek, hanem a legsűrűbben lakott pontokra és a régi vásárterek helyére, így eggyel kevesebb új dolgot kellett megszokniuk a környékbelieknek.
Ha van rajta kalap, azért, ha nincs, akkor azért utáljuk Melania Trumpot – Minden, amit a különc first lady-ről tudni lehet
A hosszas előkészületek után végül 1897. február 15-én este 8 órakor egyszerre öt vásárcsarnokot nyitottak meg Budapesten. Ugyanis a fővám téri Nagyvásárcsarnok mellett minden kerületben, hasonló stílusban épült egy fiókcsarnok; a fogyasztás új templomai pedig nemcsak egymásra, hanem a keresztény bazilikákra is emlékeztettek.
A mellékhajóknál magasabb, szélesebb főhajóba érkeztek a megilletődött vásárlók, akiket addig sohasem látott árubőség fogadott. A Központi Vásárcsarnok után a Rákóczi téri volt a legnagyobb, jelentőségüket mutatja, hogy nem sokkal az ünnepélyes megnyitó után maga Ferenc József császár is meglátogatta ezt a két, fényárban úszó csarnokot.
Itt minden vadonatúj és hipermodern volt, a budapesti vásárlók márványlappal borított tölgyfa asztalokról válogathattak a monarchia termékeinek legjavából. A ropogós munkaruhában dolgozó árusok mögött mintás Zsolnay–csempe borította a falakat, az árakról pedig egységes árjelző táblákról lehetett tájékozódni, hogy elejét vegyék a kofák mesterkedéseinek.
A piac kezdetét és végét harangszó jelezte; ez a régi kis harang a Rákóczi téren még a nyolcvanas években is megvolt. A vásárcsarnokok felügyeletét külön bizottság látta el, az élelmiszer minőségét állatorvosok vizsgálták és volt elsősegély nyújtó helyiség is, ha esetleg valakit baleset ért a helyszínen.
El kell fogadnunk, hogy a különböző generációk eltérően gondolkodnak a gyereknevelésről is, viszont ebből nem következhet az, hogy a generációk között véres háborúnak kell dúlnia
Az előzetes aggodalmak ellenére a budapestiek hamar belenyugodtak abba, hogy mostantól rendezettebb körülmények között jutnak hozzá a magyar ananászhoz és a nemzeti czitromhoz, és megszerették a kényelmes és tiszta vásárcsarnokokat. A termelők pedig szintén kiszámíthatóbb körülmények között tudtak értékesíteni a fővárosban.
Viharok a csarnok körül
Persze a rendezett állapotok kialakítása és fenntartása folyamatos és idegőrlő munka volt, hiszen sokáig olyan problémákkal is meg kellett küzdeni, hogy az eladásra szánt élő állatok lehetőleg ne villamoson érkezzenek a piacra. A szemfüles kofák is sokszor nehezen nyugodtak bele az új helyzetbe: előfordult, hogy nem írták ki az áraikat, vagy kiírtak valamit, de aztán drágábban adták el az árut.
Amikor a rendőrség kivonult a csarnokokba razziázni, tapsviharral köszöntötték őket a vásárlók, hiszen joggal érezhették úgy, hogy a kofák különben átvágják őket. A második világháború alatt bevezetett zsidótörvények a piacok életét is megváltoztatták. A csarnokokból ugyanis kiszorították a zsidó származású árusokat, aminek az lett az eredménye, hogy ameddig még tudtak működni, a csarnokok körüli utcákban nyitottak üzleteket.
Az Új Magyarság című napilap 1941-ben felháborodva számolt be a fejleményekről: „Az elnyomott keresztény kiskereskedelem (...) megkönnyebbüléssel vette tudomásul, hogy a zsidótörvény rendelkezéseit a teljesen elzsidósodott vásárcsarnokokban is végrehajtják és joggal remélte, hogy végre-valahára mégis csak megszabadul a mindenható tojásdiktátorok és a libamájas generálisok árat törő és árat emelő rémuralmától. A remény korainak bizonyult. A csarnokokból ugyan eltávoztak a héber árusok, de csak a közeli utcákig.”
„Azok sem tudnak izgalmasan öltözködni, akik bármennyit költhetnének ruhákra” - interjú Süle Katival
A korabeli lapok közül a náci Németország melletti kiállást leginkább támogató Új Magyarság 1944 végén jelent meg utoljára, nem sokkal azelőtt, hogy felszabadították a haláltáborokat, ahol többek között tojásdiktátorok és libamájas generálisok tömegei pusztultak el.
Ahogy egész Budapest, a vásárcsarnokok is elszürkültek a szocializmus évtizedei alatt.
Eltűntek az egységes árkijelző táblák, lefedték az eredeti csempéket, hullámtetővel borított bódék, és „negyvenfilléres hústalan menü”-t áruló kifőzdék jelentek meg a környékükön. A rendszerváltás után azonban lassan sor került a régi vásárcsarnokok felújítására is, sőt, hamarosan a szabadpiacok is visszatértek, ezúttal termelői piac fedőnéven.
Ugyanis a ciklikusan megjelenő trendek ebben az esetben is működnek; ma, aki megteheti, hogy költsön és figyeljen, igyekszik közvetlenül a termelőtől beszerezni az élelmiszereket. Így jött el újra a szabadpiacok reneszánsza százötven évvel azután, hogy a városvezetés megpróbálta őket szó szerint tető alá hozni. Ma már azonban a magyar nemzeti czitrom valóban citrusfélét takar, nem pedig kovászos uborkát.
előfizetésem
Hírlevél
