Katona Bálint: „Megöregedni nem ciki, bohócnak öltözni igen”
Divattervezőből lett színházi, filmes és televíziós jelmeztervező, miközben elsajátította a stylistszakmát is. Szerinte a jelmez kompromisszum, de munkái mégis önálló műalkotásokként értelmezhetők a színpadon, így is hozzájárulva az előadás sikeréhez.
Tervezte a Megasztár fellépő ruháit, a Székesfehérvári Vörösmarty Színház nagy sikerű Mikve előadásának jelmezeit, a Spirit Színház Madame de Sadejának bizarr színpadi öltözeteit, Hernádi Judit, Nusika karakterét a Drága Örökösök című sorozatban, hogy csak a kedvenc munkáit említsük. De most nem is a munkáiról, hanem általában a divatról, az öltözködésről kérdeztük Katona Bálintot.
Magyarországon ugyanazt jelenti-e a divat, mint máshol?
A divat kreatív esztétikai újítás, ami képes kitűnni a minket körülvevő, monoton masszából. Egyedi vizuális nyelvezet, amit használhat egy tervező a munkájában, vagy a civil ember a ruhatárában. Először az időjárás alakította a divatot, majd a törzsi kultúrák, aztán a vallás zárta korlátok közé. Az uralkodók, a szabók, a divattervezők határozták meg, ma pedig leg inkább a hírességeknek és a celebeknek van döntő szerepe a divat kialakításában. Az általuk kiválasztott ruhadarab, stílus, vagy divattervező a cikiből egy pillanat alatt képes népszerűvé válni.
Magyarországon a kényelem és a frusztráció a legbefolyásosabb tényező a divat terén. Neveltetésből is fakadhat, de sokat nyom a latba a hatalmi hozzáállás, és a köz számára el fogadott norma. A minap sétál tam hazafelé, és elment mellettem egy pár fős fiúcsapat. Ugyanolyan fehér póló, fekete pufi dzseki, farmer, fehér zokni fehér cipő, kapucni volt mindenkin.
Ijesztő, hogy az egyéniség mennyire háttérbe szorul. Pedig sokszor láthatunk nagyon jó próbálkozásokat a fiataloknál az egyéniségük kibontakoztatására, de hamar letörik a szárnyuk, amikor egy konzervatív munkaközösségbe kerülnek, vagy a baráti körünkben ferde szemmel tekintenek rájuk. Idő vel ők is beállnak a sorba. Úgy látom újabban, hogy a divat és a művészetek felé megnyilvánuló közöny igazi hungarikum.
Milyen lesz a Versace Donatella Versace nélkül?
Muszáj ahhoz divatosnak lenni, hogy jólöltözött legyél?
Szigorú értelemben az a jólöltözött, aki megtalálja azt a formát, ami neki jól áll, és ezt tudja ötvözni az aktuális szín-, forma vagy mintatrendekkel, vagyis a divattal. Miután ezt kialakította, tudja, hogy mikor mit kell viselni. Színházba nem vesz fel szakadt farmert, mackónadrágot meg csak az edzőteremben, vagy az otthoni tevékenységeihez hord. Van egy láthatatlan libikóka a kényelem és az esztétika között.
Nem az a cél, hogy balanszban tartsuk. Izgalmasabb, ha kísérletezünk, csak az fontos, hogy egyik vége se súrolja a talajt. Sokszor görcsösen ragaszkodunk a rosszul rögzült öltözködési szokásainkhoz vagy tárgyainkhoz. A legnehezebb, hogy az ember felismerje ezt, találjon kompromisszumot vagy kérjen segítséget, hogy elengedhesse a régit, megtanulja helyesen viselni a számára előnyös öltözékeket.
Követed a divatot? Hogyan válogatsz, vásárolsz ruhát?
Nagy vonalakban követem a trendeket, de kialakítottam egy saját stílust, amit ötvözök az aktuális divathóbortokkal. Szeretem a klasszikus darabokat, de előfordul, hogy varrok magamnak, ha valami nagyon extra fazont szeretnék viselni. Fontosnak tartom a kiegészítőket. Gyűjtöm a régiségnek számító valódi ékszereket és kifejezetten ellene vagyok a bizsuknak. Utazásaim során igyekszem fellelni a helyi kézműves emberek munkáit. Az ő idejüket, tudásukat és kreativitásukat értékelem, nem a kínai műanyaggyárak teljesítményét.
Ugyanez igaz az iparművészekre: kalapos, kesztyűs, bőrdíszműves. Fontos, hogy kézzel készült árut is vásároljunk, ne csak a tömegtermékeket. Ugyan a divat az egyik legnagyobb pénzt mozgató iparág, de mi magunk alakítsuk ki tudatosan a vásárlási szokásainkat, ne pedig a kereskedelem és a média erőltesse ránk, hogy miből mennyit és mikor kell vásárolnunk.
Látsz különbséget a nők és a férfiak divat érzékenységében?
A tetszeni vágyás, a saját magunk cicomázása hosszú evolúciós folyamat. Nemtől függetlenül mindig velünk volt, hol a nők, hol a férfiak húzták a rövidebbet. Volt olyan időszak, amikor a férfiak sminkeltek, ők hordtak szoknyát, és volt olyan, hogy divat volt semmit sem hordani, vagy a hölgyek belehaltak az önpusztító divatőrületekbe a fűzők, a túl vékony kelmék, vagy a mérgező festékek miatt. Volt olyan is, hogy a kényelemre való törekvések váltottak ki mozgalmakat, irányították a divat alakulását.
Legutoljára a covid okozott hasonló változásokat, amiket sajnos ma is érezni, ha végignézünk a boltok kirakatain. A legtöbb férfit nem érdekli a divat, viszont ügyes trükkökkel, becsempészett ruhadarabokkal lehet azért irányítani az öltözködésüket házilag is. A különböző életszakaszokban is másképp mutatkoznak meg az öltözködési szokások. Fiatalon, vagy szingliként a tetszeni vágyás visz előre. Ilyenkor hajlamos az ember túllőni a célon, gondoljunk az ötven pluszos férfiakra a cicanadrágszerű farmerjukban, hasig kigombolt ingek ben a körúti szórakozóhelyek előtt.
Cselényi Eszter befektetők nélkül vágott neki a vállalkozásnak, a Celeni ma az egyik legelismertebb magyar márka
Megöregedni nem ciki, bohócnak öltözni igen. Családalapítás, gyermekvállalás után hajlamosabb az ember elhagyni magát, miközben a gyerekekre vagy a munkára fókuszál. Pedig oda kell figyelni a saját szellemi és testi karbantartásunkra. A középkor eljövetelével a testünk olyan változásokon megy keresztül, amit sajnos el kell fogadni, és a ruhatárunkat ehhez kell alakítani. Időskorban pedig már nem tud az ember lépést tartani a divattal. Az élete alatt felhalmozott ruhatárhoz tud nyúlni.
Előfordul, hogy nem is meri az új üzleteket, az új szokásokat, fazonokat, nem tudja, hogyan lehet applikáción keresztül fizetni, vagy online rendelni. Fontosnak tartom, hogy segítsünk az időseknek, nyitott szemmel járjunk, és vegyük észre, ha a családban szükség van a segítségünkre ilyen téren. Bármikor kilyukadhat egy zokni, és egy nyolcvanéves embert érzékeny érinthet a kasszánál ki rakott neonzöld zokni látványa.
Van bakancslistád a munka terén?
Naná, hogy van, az hajt előre. Nagy vágyam, hogy a Centrál Színháznak, a Katonának vagy az Örkénynek tervezzek jelmezeket, az ő stílusuk, mondanivalójuk és repertoárjuk közel áll hozzám. Van néhány előadó is: a Carson Coma, Péterfy Bori, Bocskor Bíborka például, akiknek szívesen terveznék fellépőruhát. A magyar sorozatokról pedig most szeretnék váltani az amerikai filmprodukciókra. Ezért is képzem magam tovább a Színművészeti Egyetem mesterszakán mint filmes látványtervező.
Stylist: Gál Nóra, Smink és haj: Papp Charlotte