A tragikus sorsú mecénás halála emlékeztet minket: a gazdagság és hírnév nem minden
Közel két éve egy megrázó hír sokkolta a művészvilágot: a híres mecénást saját mostohafia lőtte le. Myriam Ullens de Schooten köztudottan a kortárs művészetek egyik legnagyvonalúbb európai pártfogója volt, aki teljes vállszélességgel kiállt a női alkotók mellett, és akinek még egy a luxusmárka megalkotására is futotta. A nyilvánosság előtt mosolygó, elegáns nő élete sokak számára sikertörténetnek számít. Csakhogy a színfalak mögött olyan feszültségek húzódtak, amelyekről mit sem tudott a közönség, és amelyek végül egy végzetes családi drámához vezettek.
A XX. század egyik leggazdagabb mecénása Myriam Lechien néven született 1952-ben Belgiumban, meglepő módon szerény körülmények között. Myriam azonban hamar saját erejéből karriert épített, fiatalon pékséget nyitott, amelyet később több sikeres vállalkozás követett. Ahogy egyre nőtt vagyona, úgy nőtt az irigyek száma is.
Ám Myriam élete valójában soha nem volt irigylésre méltó.
Legnagyobb sikereit nem tudta megélni, miután az ezredfordulón emlőrákot diagnosztizáltak nála. Innentől kezdve az élete új irányt vett, már nem a vállakozásaiba fektette az energiát és a pénzt, hanem a gyógyulásba. Korábbi, igencsak jövedelmező befektetéseinek hála ezalatt sem kopott fel az álla, sőt, vagyona folyamatosan nőtt, majd egy napon Myriam azt is elmondhatta magától: legyőzte a rákot, a gyógyulással együtt pedig küldetésévé vált más nők támogatása.
Európai álom
A vállalkozó asszony rövidesen humanitárius tevékenységbe kezdett: iskolákat alapított Pakisztánban és Afganisztánban fiatal lányok számára, miközben több ösztöndíjprogramot indított a fejlődő világban. Csak ezután vált Európa egyik legbefolyásosabb mecénásává, miután 2000-ben hozzáment Guy Ullens de Schootenhez, egy dúsgazdag belga iparoshoz, aki maga is komoly műgyűjtő volt. Érdekesség, hogy kettejük vagyonából és szenvedélyéből született meg a pekingi Ullens Center for Contemporary Art (UCCA), amely Kína egyik első és legfontosabb kortárs művészeti központja lett.
Myriam saját neve alatt luxusmárkát is indított, Maison Ullens néven, amely a párizsi divathéten is bemutatkozott. A felszínen tehát Myriam Ullens élete maga volt az európai sikersztori, amiről sokan talán még álmodni sem mernek. Vállalkozásai sorra sikeresen működtek, túlélte a rákot, megtalálta a szerelmet, sztártervezőkkel dolgozott, és euró milliókat adományozhatott művészeknek és gyerekeknek világszerte. Hogy közben mi történt a háttérben? Csupa olyan dráma, amit az ember szeretne elkerülni.
Tévedésből kellett meghalnia
Nem mondhatjuk, hogy Myriam karrierje és magánélete egyensúlyban lett volna. Sőt, ameddig az üzleti életben sikert sikerre halmozott, addig a családi élete romokban hevert, 2023. március 29-én pedig minden végérvényesen összeomlott. A rendőrség szerint az akkor 57 éves Nicolas Ullens (Guy Ullens első házasságából származó fia) a család egyik luxus birtoka előtt várta mostohaanyját, majd amikor az megérkezett, a férfi fegyvert fogott rá, és négy lövéssel végzett vele. A férfit még a helyszínen letartóztatták. A rendőrség nyomozni kezdett, így derült fény Myriam drámai magánéletére. A gyilkosság hátterében ugyanis súlyos, évek óta tartó családi viszály állt.
Nicolas állítólag meggyőződéssel hitte, hogy mostohaanyja kitagadná őt a családi örökségből és teljesen elidegeníti apjától. A nyomozás során az is kiderült, hogy a férfi pszichésen labilis állapotban volt és úgy érezte, hogy a „családja védelmében” kell cselekednie. De mit mondott erre Guy Ullens? Az apa tagadta, hogy bármelyik gyerekét kitagadná a vagyonából. Ezek után jogos a kérdés: mégis miért hitte ezt Myriam mostohafia? A magyarázat azonban egyszerű: a művészek nyilvános támogatásával a családi vagyon mennyisége egyre nyíltabbá vált az évek során, és ezzel még több irigye lett a mecénás asszonynak.
Szegényebb lett a művészvilág
„Kívülről harmonikusnak tűnt a házasság és a család, de belül állandó volt a feszültség” - nyilatkozta az események kapcsán a család egyik barátja. Akik közelebbről ismerték a mecénást, tudták milyen törékeny volt a leggazdagabb, legbefolyásosabb belga nő családi élete. Ki tudja, talán ezért dolgozott annyit üzletein, luxusmárkáján és az alapítványain, mert menekülni akart a valóságtól? Bárhogy is, Myriam Ullens támogatása nélkül sokkal kevesebb európai művész alkotásait láthatná a nagyérdemű. Halálával a kortárs művészet és az oktatás egy jelentős patrónust veszített el.
Édith Piaf élete tragikusabb volt, mint sejtenéd
Habár a fiatal lányokat támogató alapítványa azóta is működik, de a jövője bizonytalan, akárcsak jónéhány feltörekvő festőé. Mert Myriam hitt abban, hogy a művészetek képesek megváltoztatni az embereket, és ezért a legtöbb mecénásnál nagyobb vagyont áldozott arra, hogy táplálja ezt a reményt.
Az emberi kicsinyesség következménye
Myriam Ullens története fájdalmasan emlékeztet arra, hogy a gazdagság és hírnév mögött milyen nehéz titkok és rendezetlen emberi kapcsolatok húzódnak. Hiába hevert lábai előtt a luxusvilág, végül a legszűkebb környezetétől, nevelt fiától kapott halálos lövéseket 70 éves korában. „A művészet és a humanitárius munka volt a szenvedélye, és mindig próbált adni. Talán ezt soha nem bocsátották meg neki azok, akik csak azt látták, hogy mindez a családi vagyon kárára megy” - nyilatkozta egy belga galériás.
Találó megfogalmazás, ami egyúttal rávilágít arra, hogy mire képes az emberi kicsinyesség és a pénzéhség. Myriam egyike volt azoknak a mérhetetlen vagyonnal rendelkező embereknek, akik szüntelenül adtak és adtak abból, amijük volt, hogy azok kapjanak belőle, akiknek szüksége van rá.
előfizetésem
Hírlevél
