18+

Felnőtt tartalom

Elmúltál már 18 éves? Ezen az oldalon felnőtt tartalom található!

One more like: A megszégyenítés úgy látszik, hogy csak a női karakternek jár

2025. június 29.
glamour one more like
Szerzőnk vegyes érzésekkel távozott a One more like vetítéséről, ami fontos témát boncolgat, az eredmény mégsem meggyőző
Fotó: IMDB

Idén ötödik alkalommal került megrendezésre a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál, amelynek keretein belül a közönség június 18-a és 21-e között közel száz alkotást tekinthetett meg Veszprémben, Balatonfüreden és Balatonalmádiban. Mi a One more like című film vetítésén jártunk, ahonnan vegyes érzésekkel távoztunk.

A One more like független finanszírozású, megtörtént eseményeken alapuló fikciós dráma, amely februárban debütált a 44. Magyar Filmszemlén. Pálfai Károly nemcsak írója és rendezője, operatőre és vágója, de producere is a filmnek, amely az első nagyjátékfilmje. A fotóriporterből autodidakta filmessé avanzsált alkotó többek között a gyermekvédelem világában is tett kitérőt, ez inspirálta a film tematikáját.

A történet szerint Patrik ökölvívó karrierje megtörik, és ekkor újdonsült szerelme, Dzseni tartja benne a lelket. Amikor azonban kiderül, hogy a lány szexinfluenszer, a fiú dilemmában találja magát. Dzseni állami gondozásban nőtt fel, ahogy Patrik sikeres riválisa és később barátja, T-Rex is. A filmet a One more like weboldalán is ki lehet kölcsönözni, az itt befolyt bevétel egy részét a gyermekvédelemnek ajánlják.

A szexinfluenszerkedés nem egyenlő a prostitúcióval

A One more like fontos és létező problémákat szeretne boncolgatni, de kétségkívül túl nagy fába vágja a fejszéjét, leginkább ez okozza a felmerülő hiányosságokat. A film két szálon hivatott kritizálni a közösségi médiát. Az egyik szerint Patrik tehetséges ökölvívó, de azért nem válhat bajnokká, mert nem elég népszerű az interneten, mondván manapság nem a teljesítmény, hanem a lájkok a fontosak. A másik szerint a szexinfluenszerkedés Dzseni egyetlen esélye, ami a vesztét okozza.

glamour plusz ikon Minden, amit megtehetünk a gyermekek online szexuális kizsákmányolása ellen

Minden, amit megtehetünk a gyermekek online szexuális kizsákmányolása ellen

A film a szexuális jellegű online jelenlétet csak úgy emlegeti, hogy „platformozás”, ennél többet nem nagyon oszt meg a nézővel arról sem, hogy ennek mik a valódi, kézzel fogható veszélyei. Tagadhatatlanul kockázatos utat választ magának az, aki erotikus tartalmakat szolgáltat, de ki kell emelnünk, hogy Dzseni nem azért veszíti el az életét, mert szexinfluenszerkedik. Az online térből kilépve személyesen találkozik egy rendkívül veszélyes férfival, mindezt azért, hogy Patrikot pénzügyileg kisegítse.

Tegyük félre egy pillanatra, hogy ki szerint mennyire erkölcsös pénzt keresni a szexszel, és tisztázzuk a fogalmakat. Vannak nők, akiket a mélyszegénység akaratuk ellenére taszít prostitúcióba, és vannak szexmunkások, akik önként választják ezt az utat, és minden joguk megvan hozzá. A szexinfluenszerkedés épp forradalmasította ezt az utat számukra, hiszen az otthonuk biztonságából oszthatják meg magukról az általuk kontrollált tartalmakat, és egyáltalán nem kell érintkezniük az ügyfelekkel.

Nehéz megérteni valakit, akit nem hagyunk beszélni

A One more like legégetőbb elmaradása Dzseni karakterének kidolgozatlansága. Ez Reiter Zita, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatójának nagyjátékfilmes debütálása, de még fantasztikusabb alakítást nyújthatna, ha a film teret adna neki.

A lány az első órában konkrétan nem szólal meg,

ez pedig olyan mulasztás, amit 2025-ben egy film sem engedhet meg magának. Dzseni a film női főhőse, mégis szinte semmit nem tudunk meg arról, hogy mégis mi zajlik benne, és mit miért tesz.

Patrik mindeközben rengeteget beszél, de énközpontú narrációja leginkább annyit árul el róla, hogy mennyire törékeny az egója. Több olyan jelenetet is láthatunk, melyek során Dzseni épp magyaráz valamit Patriknak, de a lány hangját lehalkítják, és helyette a fiú narrációját halljuk: „és akkor Dzseni megint jött nekem a meséivel…” Egy ponton szerencsére megérkezik a lány hangja, de ettől sajnos nem látjuk kevésbé szexista perspektíván keresztül, ami kíméletlen kettős mércével áll a sorsához.

Dzseni egy pillanat erejéig még kifejezi, hogy a szexinfluenszerkedés az ő döntése volt, majd nem sokkal később arról mond monológot, hogy ennél nem viheti többre, ő csak a testét eladva tud érvényesülni a világban. A lánynak valóban traumatikus gyerekkora volt, apja a szeme láttára ölte meg az anyját, de már rég felnőtt ember, amikor „platformozni” kezd, így elég erőltetett az állami gondozásra fogni a történteket, hiszen az ugyanonnan indult T-Rex is ökölvívó bajnokká vált valahogy.

glamour plusz ikon Nem csak nők űzhetik a legősibb mesterséget

Nem csak nők űzhetik a legősibb mesterséget

Túlélő ösztöne annak is van, akinek alacsony az önértékelése

Patrik nőkhöz való kapcsolódása problémás, Dzseni előtt leginkább abban merült ki, hogy fizetett a szexért. „Azoknak a kurváknak nem akartam gyűrűt venni!” – fakad ki, miután kiveri nála a biztosítékot, hogy a lány erotikus tartalmakat gyárt. Mégis nem egyszer készséggel elfogadja tőle a pénzügyi segítséget – akkor most hogy is van ez? A filmben vannak férfi szexinfluenszerek is, sőt egy ponton a főhős is kipróbálja a „platformozást”,

de a megszégyenítés úgy látszik, hogy csak a női karakternek jár.

Dzseni egy ponton, miközben elrabolják, ahelyett, hogy segítséget kérne, annyit kiált a felé induló Patriknak, hogy „hagyd, nem érek ennyit”, és ez a fiú valóban egy ujját sem mozdítja, hogy megtalálja a lányt, hanem csak megy vissza bokszolni. Filmet készíteni márpedig igenis felelősség, és megdöbbentő, hogy annak ellenére, mennyit fejlődött a nők reprezentációja az elmúlt évtizedekben, még mindig születhetnek olyan alkotások, amelyeknek a hősnőjét ilyen méltatlanul írják meg.