Ezért ne edd soha forrón a rizst

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Ha leülünk elfogyasztani egy finom ebédet vagy vacsorát, arra jó esetben legalább annyi időnk van, hogy kényelmesen megegyük, és ne forrón kezdjünk bele. Bár utóbbi előfordulhat azért is, mert már borzasztóan éhesek vagyunk, de forrón enni semmilyen ételt nem túl jó döntés. Abban az esetben pedig, ha a tányérodra rizst is mersz, azt különösen rossz ötlet forrón fogyasztanod.

Mindenképpen várd meg, amíg kihűl a rizs
Mindenképpen várd meg, amíg kihűl a rizs
Fotó: Happycity21/Getty Images

A rizst a legtöbben szeretjük, és rendszeresen eszünk is belőle. Alapvetően egy igazán jó választás lehet, főleg a barna rizs, amiben az egészséges táplálkozáshoz elengedhetetlen rostokból, mangánból, szelénből és B-vitaminból is jelentős mennyiséget találhatunk. De ha igazán kedvezni szeretnénk vele az egyészségünknek, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy forrón vagy kihűlve esszük.

Mi a baj a forró ételekkel?

A túl meleg, forró ételek fogyasztása alapjaiban véve sem tesz jót nekünk, például megviselheti a gyomrunkat, ami egyeseknél még gyulladást és fájdalmat is okozhat. Aztán érdemes arra is gondolnunk, mennyire rossz érzés az, ha megégetjük a nyelvünket a forró ételek evése közben, ami sokunkkal bizony gyakran előfordul. A túl hideg ételekhez, italokhoz hasonlóan a forró opciók is károsíthatják a fogzománcunkat, emellett pedig a torkunk is megfájdulhat tőlük.

A forró rizs még kedvezőtlenebb

Ha a rizsről van szó, nem szimplán a forró ételek fogyasztásával járó kellemetlenségekkel érdemes számolnod, hanem azzal is, hogy forrón a keményítőszerkezete miatt jelentősen megugorhat tőle a vércukorszinted, ami inzulinrezisztencia vagy cukorbetegség esetén különösen veszélyes lehet. Ha viszont hagyod kihűlni a friss rizst, miután megfőtt, megváltozik a keményítőszerkezete, és így már jóval kedvezőbb lesz az egészségedre nézve, ugyanis az így benne található rezisztens keményítő bevitele több szempontból is előnyös lehet.

Mi történik a keményítővel?

A forró rizsben lévő keményítők jellemzően glükózzá bomlanak le a gyomrunkban, ami aztán felszívódik a véráramba. Ezáltal a forró rizs könnyen elérhetővé válik az energiaszükségleteink kielégítésére. Amikor a forró rizs lehűl, a keményítő egy retrogradáció nevű folyamaton megy keresztül, és rezisztens keményítővé válik. Ez a keményítő ellenáll az emésztésnek a gyomorban és a vékonybélben, és tápláléka lesz a jó baktériumoknak a vastagbélben.

Most már biztos: ha így iszod a kávét, évekkel tovább élhetsz

Most már biztos: ha így iszod a kávét, évekkel tovább élhetsz

A rezisztens keményítő arra is ösztönzi a jó baktériumokat, hogy rövid szénláncú zsírsavakat termeljenek, amelyek energiaforrást jelentenek a bélrendszerünk számára. Így ha rezisztens keményítő is szerepel az étrendedben, az javíthatja a bélrendszered egészségét és csökkentheti a szervezetedben esetlegesen jelen lévő gyulladást.

Az Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition egyik 2015-ös tanulmánya pedig azt is megállapította, hogy a főtt rizs hűtése, majd újramelegítése szintén előnyös lehet a rezisztens keményítők bevitele szempontjából, ám utóbbit sokan nem ajánlják bizonyos kórokozók elszaporodásának a lehetősége miatt. Emellett a rezisztens keményítők is segíthetnek abban, hogy étkezés után jóllakottnak érezd magad, ami segít elkerülni a túlevést.

Hogyan vihetsz be több rezisztens keményítőt?

Ha téged is meggyőztek a rezisztens keményítő előnyei, akkor a friss, de már kihűlt rizs fogyasztása mellett az is remek döntés, ha fehér babot vagy lencsét eszel. De a nem főtt, hanem például egy éjszakán át joghurtban vagy tejben áztatott zab is jó opció lehet, akárcsak a még nem teljesen érett zöld banán. Viszont ha a rostok általában véve gyakran okoznak nálad panaszokat, érdemes tudnod, hogy a rezisztens keményítő lassabban erjed, mint a többi rosttípus, azonban a fokozatosságra és az óvatosan növelt rostbevitelre természetesen fontos ügyelned.

Mire figyelj még?

Bármilyen általánosabb étkezési tanácsról is van szó, mindenekelőtt a te aktuális egészségi állapotodat vedd figyelembe. Ha bármilyen betegséged van, és a kezelőorvosod nem javasolja a rezisztens keményítőt tartalmazó élelmiszerek fogyasztását, akkor válassz helyettük más, általa javasolt opciók közül. Emellett pedig mindig figyelj a tested jelzéseire is, és ami nem esik jól, ahelyett próbálj inkább más ételeket, italokat keresni.

Forrás: healthdigest.com, pipanews.com

Még több praktikus tipp:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Sydney Sweeney aprócska bikiniben nyitotta meg a nyarat

Sydney Sweeney aprócska bikiniben nyitotta meg a nyarat

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Ha ezt a lépést beiktatod a szájápolási rutinodba, garantáltan egészségesebbek lesznek a fogaid (x)

Ha ezt a lépést beiktatod a szájápolási rutinodba, garantáltan egészségesebbek lesznek a fogaid (x)

4 dolog, amit muszáj leellenőrizned a fényvédő címkéjén, mielőtt megveszed (x)

4 dolog, amit muszáj leellenőrizned a fényvédő címkéjén, mielőtt megveszed (x)

Milyen szín illik a lakásodba? A szakértők elárulják (x)

Milyen szín illik a lakásodba? A szakértők elárulják (x)

Fontos! Ezt a 3 dolgot semmiképp ne hagyd otthon, ha nyaralni mész! (x)

Fontos! Ezt a 3 dolgot semmiképp ne hagyd otthon, ha nyaralni mész! (x)