Ezzel az apró trükkel kevesebb étellel is jóllaksz majd

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Veled is rendszeresen előfordul, hogy amikor rengeteg finomságot látsz magad előtt, akkor bizony könnyebben telepakolod a tányérodat mindenféle étellel? De ugyanez történhet akkor is, ha egyszerűen már nagyon éhes vagy, vagy éppen a kedvenc ételed kerül terítékre. Van azonban egy apró trükk, melynek segítségévél kevesebb étellel is jóllaksz majd, és tényleg nem lesz hiányérzeted.

Nem mindegy, milyen tányérból eszed az ételt
Nem mindegy, milyen tányérból eszed az ételt
Fotó: Ella Olsson/Pexels

Ha lehetőségünk van rá, hogy különféle ízletes ételek között válogassunk, és nem is szabjuk meg magunknak, mekkora adagot együnk ebédre vagy éppen vacsorára, könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy a tányérunkat telepakoltuk és túlettük magunkat. Hogy ne így legyen, ezentúl érdemes bevetned egy egyszerű, de nagyszerű trükköt: ha eleve kisebb tányért használsz, kevesebb étellel is jóllaksz majd.

A tudatos, megfontolt étkezés ma is ritka

A tudományos kutatások azt mutatják, hogy a legtöbben nem döntjük el tudatosan, mikor és mennyit eszünk. Tehát nem úgy ülünk le egy étkezéshez, hogy kiszámoljuk, mennyi étel elégíti ki a táplálkozási szükségleteinket, éppen annyit eszünk, amennyi jól esik, majd abbahagyjuk. Jellemzően inkább tudatalatti és nagyjából jónak tűnő döntéseket hozunk az étkezéseinkről. Persze, ha te igazán figyelsz az étkezéseidre, és tudod, reggelire, ebédre és vacsorára pontosan miből mennyire van szüksége a testednek, az igazán csodálatos dolog. De ha mégsem, akkor érdemes lehet trükköznöd!

Mi alapján döntünk?

A kutatások szerint olyan alapvető dolgok mellett, mint hogy mennyire érezzük magunkat teltnek egy étkezés végén, vagy mennyire tartunk egy ételt egészségesnek, egészen furcsa dolgok is befolyásolhatják, mikor és mennyit eszünk. A vizsgálatok szerint például mi, nők kevesebbet eszünk, amikor egy férfival együtt étkezünk, mintha nőkkel ennénk. De a tudatalattink figyelembe veheti azt is, hogy ha felszolgálják nekünk az ételt, akkor milyen a pincér súlya, aki az ételt az asztalunkra teszi.

Számít továbbá, hogy mennyire terelődik el a figyelmünk, például tévé előtt eszünk-e, illetve a kutatások arra is rávilágítottak, hogy az egészségesnek ítélt ételeknél nehezebben érzékeljük azt, hogy már eleget ettünk és úgy gondoljuk, hogy teljesen rendben van az is, ha számunkra meglehetősen nagy adagokat fogyasztunk belőlük. Ha viszont végig egy kisebb tányérról eszünk, akkor jóval valószínűbb, hogy valóban sikerül kisebb adagoknál maradnunk.

Kiderült, hányszor kell enned egy nap, hogy egészségesen élj

Kiderült, hányszor kell enned egy nap, hogy egészségesen élj

Hogyan segít a kisebb tányér?

Ha ezentúl kisebb tányért választasz az étkezéseidhez, teljesen logikus, hogy még ha tele is pakolod, akkor is kevesebb étel fér el rajta, ami különösen nagy segítség lehet, ha vigyázni szeretnél a jelenlegi súlyodra, vagy esetleg leadnál néhány kilót. De természetesen alapvetően is az a kedvező az egészségednek, ha egyszer sem eszed túl magad. Persze, egy kisebb tányér sem jelent garanciát arra, hogy nem fogod úgy érezni, szedned kell még néhány falatot.

Ha a pszichológiai oldaláról nézzük, akkor pedig az úgynevezett Delboeuf illusion néven ismert jelenség léphet életbe. Ez az étkezéseinkre vonatkozóan nagyjából azt jelenti, hogy ha egy nagy tányérra merünk egy kisebb adag ételt, akkor nem tűnik elegendőnek. Ha viszont egy olyan tányérra kerül ugyanaz az adag, amelynek a nagy részét elfoglalja, akkor nagyobbnak tűnhet, ezáltal pedig sokkal kisebb lesz a valószínűsége annak, hogy amikor elfogy, még több ételre vágyunk.

A kalória is lényeges

Amikor kisebb tányérról van szó, fontos, hogy a kalóriabevitelünkre is gondoljunk. A tanulmányok szerint étkezés közben jellemzően az elénk rakott étel 92%-át fogyasztjuk el, ami egy nagyon magas arány. Ha ezt egy szabványos, főételekhez szánt tányér helyett egy nagyjából 5 centiméterrel szűkebb tányérról tesszük, akkor akár 22%-kal is csökkenthetjük a bevitt kalóriamennyiséget az étkezés végére.

Persze ezek az eredmények sincsenek kőbe vésve, és valós környezetben, amikor mások nem figyelnek minket, nem biztos, hogy minden ugyanezen logika mentén történne. Az viszonyt összességében elmondható, hogy ha rendszeresen kisebb tányérról eszünk, akkor idővel hozzászokunk azokhoz az adagokhoz, amik ráférnek, és elégedettek leszünk velük. Így pedig jóval kevesebb lesz az esélye annak, hogy túlesszük magunkat, és általában véve is jót tehetünk vele az egészségünknek.

Forrás: spatzmedical.com, paleoleap.com, blogs.biomedcentral.com

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Nemcsak a szülésélményt keseríti meg, a kismamákra és a babákra nézve is életveszélyes a HELLP-szindróma

glamour plusz ikon Nemcsak a szülésélményt keseríti meg, a kismamákra és a babákra nézve is életveszélyes a HELLP-szindróma

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Most megmutatjuk, mi az a program, ami nélkül nincs „Girls' night” - Íme! (x)

Most megmutatjuk, mi az a program, ami nélkül nincs „Girls' night” - Íme! (x)

4 tuti tipp, hogyan építsd be a mozgást a mindennapjaidba (x)

4 tuti tipp, hogyan építsd be a mozgást a mindennapjaidba (x)

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Ezzel a tökéletes esti arcápolási rutinnal másnap is ragyogni fog a bőröd (x)

Ezzel a tökéletes esti arcápolási rutinnal másnap is ragyogni fog a bőröd (x)