Ötven felett is vár a kifutó - Divatban a visszatérő modellek

2025. augusztus 5.
A divatipar paradigmaváltáson megy keresztül, növekszik az idősebb modellek népszerűsége: Sok ismert arc, mint Etter Dalma és Józsa-Kovács Kinga, visszatért a modellezéshez.
A divatipar paradigmaváltáson megy keresztül, növekszik az idősebb modellek népszerűsége: Sok ismert arc, mint Etter Dalma és Józsa-Kovács Kinga, visszatért a modellezéshez - Dalma - Blézer: COS / Kinga - Top: STRONGER - Half Price, Kabát: BLUEMARINE - Half Price
Fotó: Oleg Borisuk

Új korszakba lépett a divatvilág. Az idősebb modellek közelebb hozzák hozzánk a divatot, de a sokszínűségről, szépségről és életmódról alkotott társadalmi normákat is újradefiniálják. A modellkarrierek korábban szinte végtelenül rövidek voltak, sokan pár szezont követően eltűntek a süllyesztőben. Az elmúlt években azonban több ismerős arc is visszatért a kifutóra és a kampányokba. A Vogue jó értelemben véve „inváziónak” nevezte a veterán modellek feltámadását.

A divatvilágban végbemenő pozitív jelenségről a régió egyik piacvezető modell ügynökségének vezetőjével, Gyarmati Márkussal és két visszatérő modellel, Etter Dalmával és Józsa-Kovács Kingával beszélgettünk.

Modellarrier az ötödik X után

A Visage Management ügyvezetője úgy látja, hogy az idősebb modellek népszerűségének növekedése elsősorban az inkluzivitás iránti igényből fakad. Az emberek a sokszínűséget tükröző kampányokat keresik, beleértve az életkort is. Az érett korosztály magabiztossága és tapasztalata újfajta hiteleséget hoz a divat és szépségiparba.Az elmúlt években azt tapasztaltuk, hogy egyre több márka érdeklődik az idősebb modellek iránt mind belföldön, mind nemzetközi szinten. Ma már elvárás, hogy a kampányok valóságosan reprezentálják a különböző életkorokat” — véli a booker és ügynök, aki több éven át profil modellként is tevékenykedett.

Józsa-Kovács Kinga úgy tapasztalja, hogy az ügynökségek és a márkák egyre nyitottabbak az idősebb modellekre - kabát: BLUEMARINE - Half Price
Fotó: Oleg Borisuk

Józsa-Kovács Kinga sosem érezte azt, hogy az évei száma negatívan befolyásolná a karrierjét. Kifejezetten olyan munkákat kap, ahol értékelik a korát, ráncait, ősz haját. „A kilencvenes évek elején csöppentem a divatszakmába. Szinte azonnal külföldre kerültem, hét éven át egy milánói anyaügynökséggel dolgoztam.

Hatalmas dolog volt, hogy a munkámnak köszönhetően bejárhattam a világot.

Helyi emberekkel együtt dolgozva ismerhettem országokat, szokásokat, kultúrákat” — emlékszik vissza az ötvenöt éves modell, aki néhány éve indította be újra karrierjét. Emellett közös céget visz a férjével, évekig keramikusként dolgozott, tíz éven át versenyzett sportlövőként.

glamour plusz ikon Akkor vagyok elég, ha kevesebbet eszem: ilyen, amikor az étkezés önbizalomharc

Akkor vagyok elég, ha kevesebbet eszem: ilyen, amikor az étkezés önbizalomharc

Az eredetileg magyar-történelem szakos tanár végzettségű Etter Dalma karrierje 1990-ben robbant be, mikor megnyerte az első Look of the Year verseny különdíját.„Közvetlenül a rendszerváltást követő években nagy dolognak számított és én is vonzónak találtam, hogy külföldre utazhattam. Tetszett a munkával járó változatosság, újságok címlapján jelentem meg, reklámfilmekben szerepeltem” — jegyzi meg a modell, akit Kingához hasonlóan a családja, barátai is támogattak a visszatérésben.

Ahogy az ember idősebb lesz, családot alapít, gyermeket vállal, óhatatlanul háttérbe szorul a modellkedés. Bár tizenöt évre visszavonultam az aktív szerepléstől, egy-egy munka erejéig mindig visszatértem. Az igazi szakmámat a divatvilágban találtam meg, jelenleg egy szempilla-hosszabbítással foglalkozó szépségszalon tulajdonosa vagyok” — mondja Dalma, aki úgy érzi, hogy negyvenéves kora után légüres térbe került, mert fiatal nőnek már nem volt „eladható”, viszont idősebb „klasszik-modellnek” túl fiatal volt.

A divat demokratizálódása a korosztályok szélesebb körét célozza meg, erősítve a közönséggel való kapcsolatot - Blézer és táska: COS
Fotó: Oleg Borisuk

Az életkor nem korlátozó tényező

Az újra reflektorfénybe került modellek üdvözlik, hogy itthon is egyre nyitottabbak a cégek a különböző korú és alkatú modellekre, több lehetőséget biztosítanak számukra. Fontos üzenet, hogy nem egy idealizált, fiatal archoz kell igazodni, hiszen minden korosztályban és típusban megtalálható az igazi szépség. Gyarmati Márkus szerint a közösségi média is óriási szerepet játszott a senior modellek térnyerésében. Klasszik divíziójuk modelljei gyakran vesznek részt olyan projektekben, ahol a sokszínűség, elfogadás, és a tapasztalat áll a középpontban.

Gyarmati Márkus szerint a közösségi média szerepet játszik az idősebb modellek térnyerésében és elfogadásában.
Fotó: Oleg Borisuk

Az önazonos idősebb influenszerek is példát mutatnak arról, hogy az életkor nem korlátozó tényező. Ez a hozzáállás átterjedt a divatiparra is. „Ügynökségünk úttörőként indította el az idősebb modellek képviseletét Magyarországon. Jelenleg három ötven év feletti modellt képviselünk. Hazánkban is egyre nagyobb az érdeklődés az idősebb modellek iránt, de Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban nagyobb a nyitottság. Volt már megkeresés a távol-keleti brandek és ügynökségek részéről is” — mondja Márkus, aki szerint a női modellek iránt nagyobb a kereslet, ugyanakkor

az érettebb férfi modellek szerepe is nő, különösen az életmód-és luxusmárkák kampányaiban.

Az ötvenhárom éves Marinovszky Zsolt rendszeresen kap felkéréseket az olyan projektekhez, amelyek a karakteres megjelenést és hitelességet helyezik előtérbe. „Büszkék vagyunk arra, hogy Józsa-Kovács Kinga nemcsak a L’Oreal következő kampányának egyik arca lesz, hanem a Prada is opciós exkluzív modellként tartja számon a közelgő Milan Fashion Week során” — mondja az ügynök, aki azt gondolja, hogy a divatipar egyre inkább felismeri, hogy az idősebbek mélyebb kapcsolatot tudnak teremteni a közönséggel. Etter Dalmát modellkarrierje első felében elkerülték a kifutós munkák, de a visszatérése óta számos ilyen jellegű felkérése is van.

Etter Dalma hisz abban, hogy az inkluzivitás iránti igény tükröződik az életkor sokszínűségét bemutató kampányokban - Felső: OFFWHITE - Half Price, Short: OYSHO, Nyaklánc: COS, Fülbevaló: RENOIR COPPER
Fotó: Oleg Borisuk

A szívéhez a Schwarzkopf Drei Wetter Taft hajlakk reklámja áll a legközelebb, mivel nagyon sok helyen volt látható, és a kampány másik európai arca Heidi Klum volt. „A jóléti társadalmakban átalakultak a korcsoportok, kiszélesedett az a réteg, akinek fontos a jó megjelenés, aminek egyik eszköze a divat. Sok visszajelzés érkezik hozzám, hogy szívesebben látják viszont a ruhákat a korban hozzájuk közelebb álló modelleken, mint a tizennyolc-húsz éves lányokon” — mondja Dalma, aki követi a kilencvenes évek topmodelljeit a közösségi médiafelületeken, aktivitásuk inspirációt jelent számára.

A XXI. századi divatfogyasztók megváltozott fogyasztói szokásai és prioritásai is nagy hatással vannak arra, hogy megnőtt a kereslet az ötven feletti modellekre. A márkák egyik fő célcsoportja lett a jelentős vásárlóerővel bíró baby boomer és X generáció, akik számára életszerűbb, ha a korosztályuk adja el nekik a termékeket.

Paradigmaváltás

Többek között az idősebb modelleknek köszönhető, hogy egyre kevésbé tartják a negyven feletti nőket „láthatatlan” korosztálynak. Hatással vannak a társadalmi normák és a szépségkép alakulására. Kinga szerint a lényeg a tudatosságban van. Az, hogy láthatóak vagyunk-e, csak rajtunk múlik. Dalma úgy látja, hogy a szalonjukban a 40 év feletti vendégei körében változatlanul meg van az igény arra, hogy divatosak, fiatalosak legyenek, annak ellenére, hogy több gyermeket nevelnek vagy nagymamaként állnak helyt.

glamour plusz ikon Sokkoló, mit kensz a bőrödre - Elképzelni sem tudod, mi van a kozmetikumokban

Sokkoló, mit kensz a bőrödre - Elképzelni sem tudod, mi van a kozmetikumokban

Tapasztalatom szerint még mindig sok téves sztereotípia él arról, hogy milyen egy 55 éves nő. Az a célunk, hogy szerepléseinkkel ezeket az előítéleteket megváltoztassuk” — jegyzi meg a modell. Szerinte negyven éves kor felett különösen fontos a bőrápolás, a hidratálás mellett a bőr zsírtartalmának pótlása. A művészi beállítottságú Józsa-Kovács Kingának nincs kifejezett szépség rutinja. Amit ötven felett lényegesnek tart, az az életmód minősége. A modell fontosnak tartja az edzés bármilyen fajtáját, ami erőt és rugalmasságot ad.

Józsa-Kovács Kinga szerint az idősebb modellek hitelességet és tapasztalatot hoznak a divatvilágba - Táska: COS, Szoknya: ZARA, Cipő: RESERVED
Fotó: Oleg Borisuk

Ebben a korban már sokkal nagyobb százalékban tehetünk arról, hogy milyen az arcunk. Az öröm, a bánat, a félelem kifejezőbben mutatkozik meg. Ezért a fizikai mellett a mentális erőnlétet is érdemes fejleszteni. A belső nyugalom, harmónia egy ezer ráncú nőt is széppé tud tenni” – osztja meg meglátásait. Saját tapasztalata az, hogy időnként érdemes kilépni a komfortzónánkból. Önbizalmat ad, ha olykor olyan dolgokat viszünk végbe, amit korábban soha.

A divatiparban végbemenő paradigmaváltás okán a plus size modellekhez hasonlóan az érettebb korosztály is a piac állandó főszereplőjévé válhat. A szektor demokratizálódása jól mutatja, hogy a divat ma már nemcsak egy szűk kiváltságos kör, hanem mindenki számára elérhető.

Stylist: Kiss Márk

Smink: NANA

Haj: Haj: Barsi Balázs, Zay Lili/Blondie Budapest

Modell: Etter Dalma, Józsa-Kovács Kinga/visagemodel.com