Szoktál rendszeresen posztolni? Akkor bizony te is tartalomgyártó vagy
Gondolkoztál azon, hogy a tartalomgyártás vajon inkább kihívás vagy lehetőség? Érzed a felelősségét? Milyen az értékteremtő tartalom? Az algoritmusoknak vagy a hitelességnek kell működnie ahhoz, hogy hatásos legyen az online jelenlét?
Az internet mindenkié. Éppen ezért vált egy túlzsúfolt, folyamatosan a digitális zajtól harsogó térré, ahol minőségi tartalmat gyártani és fogyasztani sem könnyű. Ebben a virtuális dzsungelben való eligazodáshoz Berkes-Bognár Nikolett tartalomstratégát hívtam segítségül, aki tíz éve foglalkozik tartalomstratégiával, így jó pár tippel és gondolattal gazdagított, valamint a cikk végén egy tartalom-útmutatóval is készültünk a digitális építkezéshez.
Elsőként egy egyszerű kérdés érdekelne: szerinted milyen a jó tartalom?
A jó tartalom őszinte, hozzám szól, megérint, érzelmeket vált ki belőlem. A jó tartalom eléri azt a célt, amiért létrehozták. A másik oldalról vizsgálva egy jó tartalom szívből jön. Nem azért készítették, hogy csak “kint legyen valami”, hanem azért, mert valóban fontos az adott téma az alkotónak is, akár az a cél, hogy megnevettessen, edukáljon vagy elgondolkoztasson. Az örömből, szenvedélyből készülő tartalmaknak mindig különleges ereje van.
Lassan tíz éve foglalkozol marketinggel. Miért pont a tartalommarketing szegmensbe szerettél bele?
Most januárban ünneplem épp a tizedik évfordulóját annak, hogy marketingesként kezdtem el dolgozni. Ez az, ami könnyedén jön számomra és amivel szenvedélyesen szeretek foglalkozni. Imádom, hogy annyi eleme van, annyiféleképpen tudjuk kifejezni önmagunkat, és mindenki meg tudja találni, hogy mi az, ami számára a legmegfelelőbb formátum. Lehet benne kreatívkodni, megmutatni az erősségeinket, de az őszinte megosztásoknak is van tere, az erejük pedig még nagyobb.
Mindamellett, hogy jó önkifejezési forma, szeretem, hogy közösséget is kovácsol, egyszerre segít látszódni és kapcsolódni. Egy sokrétű, csodálatos eszköz, amit ha ügyesen használunk, óriási segítség.
Jól sejtem, hogy a tartalomgyártás nulladik lépése valahol az önfelvállalásnál kezdődik?
Az egészen biztos, hogy hiába a jól kifundált tartalomterv, a pontosan átgondolt tartalomstratégia vagy a tökéletesen megtervezett arculat, ha nem merünk kilépni a reflektorfénybe és megmutatni magunkat, megosztani a gondolatainkat, a kincsünket a világgal. Hogy ezt meg merjük lépni, le kell győzni a félelmeinket, beleállni abba, akik vagyunk, merni kell hibázni és félretenni azt, hogy más mit gondol rólunk.
Ezt persze könnyebb mondani, mint véghez vinni, de belső munkával áttörhető ez a gát és óriási megkönnyebbülést hozhat számunkra. Azt tapasztalom, hogy a legtöbben éppen emiatt nem gyártanak tartalmakat, mert nincs meg hozzá az önbizalom, illetve félnek a következményektől, de én mindenképpen bátorítanám őket, hogy ha érzik a hívást, lépjék meg, mert bele lehet tanulni és ugyan minden kezdet nehéz, de bele fognak lendülni egy idő után.
Elsősorban márkákkal, vállalkozásokkal dolgozol együtt, de egy picit beszéljünk átfogóan a tartalomgyártásról, hiszen szinte mindenki csinálja. Miért van szükségünk tudatosságra a témában?
Egyrészt, aki most kezdi, azt könnyen bedarálhatja ez a világ. Rengeteg időnket el tudja vinni a tartalomgyártás és -fogyasztás, és ha nem vagyunk benne elég tudatosak, akkor egy ponton azt vesszük észre, hogy már csak erről szól minden, a másoknak való megfelelés kerül az előtérbe, mi pedig valahol elveszünk a folyamatban. Azt is jó tudatosítani, hogy mik a saját határaink, mi az, amit nem bánunk, ha ország-világ tud róla, és mi az, ami már egyáltalán nem tartozik másra, legyen szó magánszemélyről vagy énmárkáról.
Hiszen nem egy történetet hallottunk már arról, hogy visszaéltek valakinek a tartalmaival, kiforgatták a gondolatait, a sötétebb részeket nem is említve. Egyszerűen kell, hogy legyen rálátásunk arra, hogy hogyan működik az online világ és mik lehetnek a következmények. Sajnos sok az álhír és az adathalász oldal, ha valaki nem elég tájékozott, könnyedén bedőlhet ezeknek. Ezért is fontos, hogy tanítsuk a felmenőinket, beszélgessünk velük ezekről a dolgokról.
Vállalkozóként, márkaépítőként pedig különösen figyelni kell arra, hogy mit és hogyan kommunikálunk, hiszen ez adja a bizalom és hitelesség alapját, aminek a bevételünket köszönhetjük.
Aki nem tudatosan építi az online jelenlétét, az is eljuthat arra szintre, mint aki igen?
Én hiszek abban, hogy amikor valaki valamit szívből csinál, annak megnyílnak a kapuk, a lehetőségek és minden oldalról támogatva van a haladásában. Éppen ezért úgy gondolom, hogy igen, egy bizonyos szintig el tud valakit repíteni a szenvedélye, a lelkesedése, a kreativitása, de lesz egy pont, amikor már érezni fogja, hogy érdemes okosabban, odafigyelve építenie a jelenlétét, mert már túlnőtt ezen a fázison és a következő szinthez kell a tudatosság.
Természetesen egy ideális világban mindenki kellő tudatossággal ugrana bele ebbe, de sokszor látjuk, hogy hobbi tartalomgyártókból lesznek vállalkozók és influencerek, akiket az alkotói vénájuk hozott el idáig. Viszont annak, aki már a kezdetekkor is tele van kételyekkel, visszafogja, megkérdőjelezi önmagát és nem hagyja, hogy ez a határtalan szenvedélye vigye előre, jobb már az elején tudatosabban állni ehhez, tervezni, stratégiát állítani, mert úgy sokkal biztosabban és ütemesebben tud növekedni.
Már az nagyobb magabiztosságot ad, hogy tudja, hogy van egy terv, amit követhet és ami elviszi a céljához.
Az alkalmazkodás legújabb fejezete: de unjuk vagy tanuljuk a mesterséges intelligenciát?
Létrehoztál egy Content Book-ot erre a célra. Engedsz egy kis bepillantást, miben tud segíteni a tartalomtervezésben ez a könyv?
Azért álmodtam meg ezt a tervezőt, mert a konzultációk és mentorprogramok során azt tapasztaltam, hogy óriási segítség a vállalkozóknak, ha van egy tartalomterv, amit követhetnek. Ezáltal sokkal rendszeresebbé vált az online jelenlétük, tudatosabbak lettek abban, hogy miről posztolnak és ez hatással volt az eredményeikre.
Felmerült bennem az ötlet, hogy mennyire klassz lenne, ha az egész éves tartalomterv egy tervezőben kaphatna helyet, amit aztán kibővítettem a saját tervezési rendszereimmel, rutinjaimmal, amiket magukra tudnak szabni, és 12 szakmai fejezettel énmárkaépítés és online kommunikáció témában. A My Content Book segít a célkitűzésben és abban, hogy el is érd ezeket a célokat, legyen szó tartalomgyártásról vagy a vállalkozásod fejlesztéséről.
A vásárlóim a jobb kezüknek vagy asszisztensüknek is szokták nevezni, mert ebben tudnak vezetni mindent, ami a vállalkozásukhoz kapcsolódik, a terveiket, céljaikat, sikereiket, tanulságaikat, ráadásul rengeteg tudásanyag is található benne.
Jelenleg mik azok a trendek, amik jól futnak a social világában?
A rövid, frappáns videók még mindig tarolnak, akárcsak a storytelling, de mellettük egyre inkább kezdenek visszatérni a hosszabb, mélyebb tartalmak, nemcsak videó, hanem akár blogcikk formájában is. Az őszinteség is egyre trendibb, azaz egyre többen merik felvállalni a gondolataikat és megmutatni a nehézségeket is, a közönség pedig abszolút vevő rá. A kulisszák mögötti tartalmak, vlogok továbbra is a kedvelt tartalmak közé tartoznak.
Az AI segítségét kérni a tartalomgyártáshoz szintén egyre menőbb, többen bátorodnak fel a vállalkozók közül is, hogy ilyen módon vegyenek fel maguknak egy csapattagot, aki akár egy hanganyagból vagy leiratból videót készít róluk, rengeteg időt spórolva ezzel számukra.
Hajagos Rita: „A jó PR-os hidakat épít az emberek és a márkák között”
Vannak nehezítő körülmények?
Sajnos kívülről úgy tűnik, hogy a különböző platformok nem segítik a tartalomgyártókat, hiszen folyamatosan hallani a panaszokat az egyre rosszabb elérésekre, a változó algoritmusokra, a dráguló fizetett hirdetésekre, ez mind könnyen elveszi a kedvünket a tartalomgyártástól. Arról nem is beszélve, hogy mivel egyre több a tartalomgyártó, egyre nagyobb a zaj, így kitűnni is egyre nehezebb.
Többet kell “trükközni”, azaz figyelni a részletekre, pl. az erős felütésre egy videóban, az első 3 másodperc erejére vagy a kíváncsiságot felkeltő tárgysorokra, hogy sikerüljön megfogni a célközönség figyelmét, hiszen a minőségi tartalom már alap. Már nem arra kell rájönni, hogy hogyan tűnj ki az átlagos tartalmak közül, hanem hogy hogyan legyél jobb a jónál. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy saját magunk vagyunk a legnagyobb nehezítés.
Azt tapasztalom, hogy saját magunkat zárjuk a gondolataink börtönébe, túlagyalunk, túlanalizálunk mindent, ezáltal megállítjuk magunkat és nem merünk kísérletezni, tesztelni. Pedig ha egy kis átgondolás után csak beleugranánk, hogy elkezdjünk tapasztalatot gyűjteni, akkor a folyamat közben szépen rájönnénk arra, hogy mi az, ami nekünk működik és ami a célközönségünket is érdekli. Innen már sokkal könnyebb fejlődni és eredményeket elérni.
Azt gondolom, hogy minden tartalomgyártónak fontos lenne, hogy foglalkozzon önismerettel és önfejlesztéssel, hogy merje meghúzni a saját határait, kialakítani a saját rendszerét, ezáltal meg tudja őrizni a mentális egészségét és fel tudja oldani a saját blokkjait. Ez pedig segítene abban, hogy az előző bekezdésben lévő külső körülmények kevésbé legyenek hangsúlyosak, és mindezek ellenére valódi eredmények legyenek a láthatóvá válásból.
Mi történik, ha utolér a tartalomgyártásban a kiégés?
Nagyon fontos, hogy akit utolért a kiégés, az nyugodtan tartson szünetet, sőt, kötelező is. Ilyenkor teret kell hagyni magunknak, újra felfedezni, hogy mi az, amiért lelkesedni tudunk, milyen formában tudjuk ezt csinálni és csak akkor visszatérni, amikor már érezzük újra a kedvet ahhoz, hogy jelen legyünk az online világban. Ha így teszünk és örömből térünk vissza, akkor olyan lesz, mintha el sem mentünk volna. Akinek már korábban megszereztük a bizalmát, nagy valószínűséggel szeretettel vár majd vissza minket.
Persze lesz lemorzsolódás, de én azt tapasztalom, hogy aki egyszer már kiégette magát ebben, azt utána már kevésbé fogja érdekelni, hogy milyenek az elérések, hányan követik és lájkolják a posztokat, hiszen már nem ez lesz a fő mérőszám, hanem a saját boldogsága. Hogy mindent úgy csináljon, ahogy neki önazonos és ne a külső elvárásoknak akarjon megfelelni. Persze szuper lenne, ha mindenki eljutna arra a tudatossági szintre, hogy kialakít magának egy olyan tartalomgyártási rendszert és ritmust, ami hónapokon vagy akár éveken keresztül fenntartható.
Amiben van helye a pihenésnek, feltöltődésnek is, hogy új kreatív energiák tudjanak rájuk találni.
Énmárka az, amit azután mondanak rólad, hogy kimentél a szobából
Mit jelent a fenntartható tartalom?
Én azt értem ez alatt, hogy olyan formában és úgy gyártasz tartalmat, ahogy az neked a legjobb, megelőzve ezzel azt, hogy kiégj a tartalomgyártásban és megutáld az egészet. Olyan tempót diktálsz magadnak, amire azt tudod mondani, hogy ezt akár egész évben tudod tartani, és amikor azt érzed, hogy ez már nem te vagy, ezt már nem élvezed, akkor mersz változtatni, elengedni dolgokat. Akár teljesen új témába kezdeni, mert téged az foglalkoztat most jobban és arról gyártasz szívesen tartalmat.
Amikor bátran mersz kísérletezni, tesztelni, mert tudod, hogy csak így jutsz eredményre. Aki fenntarthatóan gyárt tartalmat, az megtalálta a saját, jól működő rendszerét a tartalomgyártásra, ami olajozottan működik és kellő rugalmasságot biztosít. Tartalom szintjén pedig akkor beszélünk fenntarthatóságról, ha ez a tartalom időt álló, újrahasznosítható, a hosszú távú céljainkat támogatja, akár automatizálható, tehát minden, amit nem csak azért készítettél, hogy egyetlen egyszer használd és néhány nap után mindenki elfelejtse.
Fontos, hogy a tartalomstratégiánkban ne csak tiszavirág életű tartalmak szerepeljenek, hanem gondolkozzunk hosszú távon is.
Tartalom kisokos:
Példák fenntartható tartalmakra, amiket érdemes beépítened a kommunikációdba:
- blogposzt, ami évekkel később is értékes (SEO-optimalizálva)
- letölthető tudásanyag (pl. checklist, munkafüzet, ebook, stb.)
- welcome hírlevélsorozat, ami automatikusan megy az új feliratkozóknak
- 15-30 perces oktatóvideó vagy néhány részes mini kurzus, amit használhatsz érdeklődőszerzésre, hitelességépítésre
- Pinterest és Youtube tartalmak, amik évekkel később is felbukkanhatnak a keresőben
- időtálló témák a posztokban, amiket újra és újra elővehetsz, más felületeken is újrahasznosíthatsz
- podcast epizódok, amik nem vesztik aktualitásukat
- esettanulmányok ügyféleredményekről