Démon helyett feminista erő: a boszorkánykultusz újjászületett és bátrabb, mint valaha

2025. október 30.
Az újkori boszorkánykultusz a női autonómiára és önrendelkezésre helyezi a hangsúlyt.
Az újkori boszorkánykultusz a női autonómiára és önrendelkezésre helyezi a hangsúlyt.
Fotó: Catherine Halligan/Getty Images

A witchcraft, a taró kártya, a női körök új erőre kaptak az utóbbi időben. Felelevenítjük a régmúlt hiedelmeit, amikor a nőket tudásuk, hatalmuk vagy rátermettségük miatt megbélyegezték és boszorkánynak titulálták. A boszorkány archetípusa szépen beintegrálódott a modern nők identitásába is. Már nem a tündérkeresztanyát várjuk, hogy teljesítse kívánságainkat, hanem egy boszorkát, aki megmutatja, hogyan bánjunk az elfojtott képességeinkkel.

Mégis, miért ad ez a mágikus, sötétnek vélt világ ekkora löketet ahhoz, hogy szabadjára engedjük a bennünk lakozó erőt? Csányi Gergely szociológussal beszélgettünk.

Név nélküli ősök

A 16. és 17. századi boszorkányüldözések során a boszorkány vált a lázadó nő archetípusává. „Azokban a tettekben, amiket a legtöbbször máglyára küldött boszorkányoknak tulajdonítottak – az ördöggel való bujálkodás, átkok szórása, a gyerekek megevése – azoknak az elvárásoknak való nem megfelelés tükröződik vissza szélsőséges formában, amelyeknek a nőknek ezekben az időkben meg kellett felelniük” – fogalmaz Csányi Gergely, aki kutatásainak köszönhetően behatóan ismeri a korszakot.

glamour plusz ikon A máglyától a popfeminizmusig: a rebellis nő és a boszorkány

A máglyától a popfeminizmusig: a rebellis nő és a boszorkány

A kialakulóban lévő új világrend, a kapitalizmus hajnalán az európai államok és az egyház együtt próbálták megtörni a városi nők társadalmi erejét, és kényszeríteni őket arra, hogy elfogadják a rájuk kiosztott szerepet. A boszorkányüldözések célpontjai a szexuálisan aktív nők, illetve azok voltak, akik nem tettek eleget reproduktív feladataiknak – mint például a társadalomból kiszakadt, földönfutóvá vált özvegyek –, de legfőképpen a bábák és az eretnek szektákhoz tartozó, alternatív életformákat élő nők voltak könnyen megbélyegezhetők” – folytatja a szociológus a boszorkánymítosz létrejöttének felvázolását.

Ebben a korban nem mellesleg igen gyümölcsöző foglalkozás volt a boszorkányvadászat, és nem egy olyan férfi nevét ismerjük ezekből az időkből, aki több mint száz nő haláláért volt felelős, akiknek meglehet, annyi volt a „bűnük”, hogy nem egyezett a véleményük az átlagéval.

A feminista mozgalmak újjáélesztették a boszorkány alakját, mint a szabadság és önrendelkezés jelképe.
Fotó: Catherine Halligan/Getty Images

Minden nő, aki máshogy élt, mint ahogy elvárták tőle, vagy aki olyan tudás birtokában volt, ami hatalmat adott a női test reproduktív funkciói felett, az ellenszenvet váltott ki. A boszorkányüldözés tehát nem volt más, mint a lázadó női test megtörésére irányuló hadjárat, a boszorkány pedig nem volt más, mint a modern lázadó nő első formája.” – foglalja össze a szakember. Igen ám, de azóta több évszázad eltelt, és nem egyszer adott erőt a boszorkányok archetípusos alakja, amely a mai napig erős szimbólum.

Szüfrazsettől napjainkig a boszorkányok mi vagyunk

Az üldözés következményeként a boszorkánymítosz egy időre feledésbe merült, mígnem a ’60-as és ’70-es évek nők egyenjogúságáért folytatott küzdelmei során újra elő nem vették az engedetlen, társadalmi konvencióknak nemet mondó nő archetípusát. Ő testesítette meg azt, miként kellett a nőknek oly sokáig kevesebbnek, kedvesebbnek mutatniuk magukat, holott a bennük buzgó tetvágy, zabolázatlan akarat mindvégig ott volt. Csupán ha társadalmilag megbecsült pozícióra vágytak, akkor le kellett mondaniuk az önálló gondolatformálás kiváltságáról.

glamour plusz ikon A félelem pszichológiája – Miért félünk, mégis vágyunk a halloween borzongására?

A félelem pszichológiája – Miért félünk, mégis vágyunk a halloween borzongására?

A mozgalom azonban nemcsak feminista aspektusában volt meghatározó, hanem egyben spirituális önmeghatározásként is lehetett rá tekinteni. A „witchcraft” ettől fogva több volt, mint eszköz: egy filozófiai iránymutatás, amely lázadt a vietnámi háború és ezzel együtt mindenfajta erőszak ellen, valamint ellenállást fejezett ki a patriarchális vallási rendszerekkel szemben is.

Feltámasztották azoknak az elfeledett nőknek az emlékét, akik tudásuk vagy különlegességük miatt váltak áldozattá. Ezen értékek mentén jött létre 1968-ban New Yorkban egy radikálisabb szemléletű feminista mozgalom, a W.I.T.C.H. (Women’s International Terrorist Conspiracy from Hell), avagy „A Pokolból Jött Nők Nemzetközi Terrorista Összeesküvése” – más néven Women Inspired to Tell their Collective History, azaz „Nők, akiket közös történetük elmondására inspiráltak”. A név meglehet, nem keltett sokakban elsőre szimpátiát, ugyanakkor felhívásként remekül működött.

Itt a „witch” (boszorkány) szó új etimológiai jelentést is kapott: ironikusan és politikailag használták. A boszorkány mint a kapitalista, patriarchális renddel szemben álló nő szimbóluma élt tovább. A csoport akciói performatívak, szatirikusak és szimbolikusak voltak. Egyik legemlékezetesebb performanszuk keretében „megátkozták” a Wall Streetet, valamint más cégeket is, hogy felhívják a figyelmet a gazdasági kizsákmányolásra.

Jó, hogy itt vagy! Ez a prémium tartalom csak a GLAMOUR közösség tagjainak érhető el – és te közénk tartozol.

A ’70-es évek spirituális feminista mozgalmának, a boszorkányarchetípus továbbéltetésének részeként meg kell említenünk Zsuzsanna Budapestet (Z. Budapest), azaz Mokcsay Zsuzsanna Emese magyar származású amerikai feminista boszorkány írót és edukátort, aki a női spirituális közösség, a Dianic Wicca alapítója és aktív vezetője – túl a nyolcvanötön is. Amerika-szerte elterjedt közösségeiben a hangsúly a női istenségen, a női test szentségén és a kollektív gyógyuláson van.

Több mint tíz könyvet írt a témában, legismertebb műve, The Holy Book of Women’s Mysteries (1980) meghatározó lett a feminista spiritualitásban, ami szorosan összefonódik a modern boszorkány archetípusával is. Ugyanakkor nem kell spirituálisan kapcsolódni a boszorkányság mellett ahhoz, hogy erőre leljünk a történetében.

Azonban ha már itt tartunk, nem mehetünk el Miriam Simos (Starhawk) The Spiral Dance (1979) című könyve mellett sem, ami a modern boszorkányság egyik alapműve. Írásában ötvözte az ökológiai aktivizmust, a feminizmust és a spiritualitást, ezzel rávilágítva arra, miért keresi továbbra is annyi nő a kapcsolatot a boszorkány alakjával.

Kötetében hangsúlyozta a ciklikus időszemléletet, a Föld tiszteletét és a közösségi rituálék erejét, ami pedig segít rájönni, miért szomjazzuk ilyen mértékben, hogy kapcsolódhassunk női társainkon keresztül feminin energiáinkhoz. Innen is látszik, hogy ennek az archetípusnak a megélése sokkal inkább egy belső, ugyanakkor nem magányos folyamat. A nők belülről fakadó erejét támogatja, miközben ítéletmentes, őszinte kapcsolódást keres emberrel, állattal és természettel egyaránt.

glamour plusz ikon Szép új világ: Férfiakért versengenek a legnagyobb szépségmárkák

Szép új világ: Férfiakért versengenek a legnagyobb szépségmárkák

Talán ezen a ponton fontos kiemelni, hogy a 20. századi, feltámasztott mágikus erővel bíró archetípusban – és ez a mai értelemben vett boszorkánykodásban is – már alapvető, hogy a witchcraft, a boszorkányhit nem kapcsolat- vagy férfiellenes, hanem jogos kritikát fogalmaz meg a házasság intézményével és az elnyomó patriarchális értékekkel szemben.

A kultusz alapja a női önrendelkezés – spirituális, gazdasági és reproduktív értelemben is.

Míg a középkorban éppen a férfihoz való tartozás hiánya tett valakit boszorkánnyá, addig a modern megfogalmazás szerint a nő éppen a választás jogától lesz szabad. Szabadon választhatja a szerelmet vagy éppen az egyedüllétet; a hangsúly azon van, ő miben érzi meg azt az erőt, amit nemhogy szégyellnie nem kell, hanem bátran fel kell vállalnia.

A pergameneken feljegyzett boszorkányperektől az 1970-es évek mozgalmainak következményein át a modern nők sorsközösséget érezhetnek a régmúlttal, és ahogy egyre jobban elfelejtjük a boszorkány pejoratív értelmezését, annál inkább nyerjük vissza hatalmunkat saját hangunk, szexualitásunk, jogaink, ezáltal életünk felett. A boszorkánymítoszok manapság az alternatív női közösségek, a természet, a ciklusok, a test és az intuíció tiszteletében nyilvánulnak meg. Ezek örök érvényű értékek – így a boszorkányok, ha tetszik, ha nem, még sokáig velünk maradnak.