Az utánozhatatlan Ava Gardner, aki miatt Frank Sinatra majdnem öngyilkos lett
Idén lenne 103 éves Ava Gardner, Hollywood aranykorának egyik legfényesebb csillaga, akinek neve a mai napig a szenvedély, a szépség és a végzet asszonya titulussal fonódik össze. Három viharos házasság, összetört szívek, betegségek: Ava Gardner legalább annyira volt híres magánéleti botrányairól, mint filmszerepeiről.
A Downton Abbey sztárja, Elizabeth McGovern vitte színpadra Ava Gardner izgalmas történetét, az előadás szeptember közepéig New Yorkban, majd Chicagóba, és Torontóban volt látható. A színpadi adaptáció alapja egy sokáig nem publikált interjú: a mozi aranykorának ikonja interjúsorozatot adott Peter Evans brit írónak, hogy elmesélje életének pikáns részleteit – házasságait Mickey Rooney-val, Artie Shaw-val és Frank Sinatrával, valamint viharos kapcsolatát Howard Hughes-szal. Az anyagok akkor mégsem jelenhettek meg, de huszonöt évvel később Gardner hagyatékának engedélyével mégis publikálták őket.
A XX. századi mozi femme fatale-ja, Ava Gardner életének végén – amikor a darab is játszódik – egy stroke után arcának bal oldala lebénult, tüdőtágulása volt, ami miatt hangszálai is tönkrementek és visszavonultan élt. Egy gyors memoár kiadására szánta el magát, hogy fedezze a költségeit. „Vagy megírom a könyvet, vagy eladom az ékszereket – és az ékszerekhez valahogy érzelmileg kötődöm.” – vallott az interjúsorozat születésének nem elhanyagolható motivációjáról.
Gardner meggyőzte az írót, és a könyv az Evans és Gardner között 1988 és 1990 között lezajlott beszélgetéseken alapul. Végül csak 2013-ban jelent meg, miután mindketten elhunytak. Ennek oka ahhoz kötődött, hogy egyes legendák szerint egykori férje, Frank Sinatra és Peter Evans között ellenséges viszony volt: Sinatra korábban már be is perelte Evanst egy róla írt cikke miatt. Az énekes állítólag megkérdezte Gardnert, mennyi pénzt keresne a könyvvel, majd adott neki ugyanannyit, cserébe azért, hogy soha ne jelenjen meg.
Az introvertált Audrey Hepburn nem tervezte beragyogni a világot, mégis sikerült neki
„Egész életemben az a nő voltam, akiről a férfiak álmodnak. Ez volt az egyetlen munkám” – jajdul fel a darabban az Ava-t jászó Elizabeth McGovern. „És ez most hova juttat engem?” A szaftos történetekkel teli The Secret Conversations részletesen bemutatja, hogyan vált Gardner vidéki ismeretlenből Hollywood „It Girl”-jévé. Nemcsak az álomgyárról mondta el történeteit, hanem magánéletéről is vallott, nem kizárólagosan házasságairól.
Az őt alakító McGovern szerint Gardnernek „el kellett viselnie a női test tárgyiasítását, ami az egész filmipar alapja.” Elmondása szerint minél többet alakítja Avát, annál inkább megkedveli és érti őt. „Hiteles személyiség volt” – mondja. „A semmiből jött és rengeteg dologban meghaladta a korát.”
A kezdetek
Ava Lavinia Gardner 1922. december 24-én született Grabtownban, Észak-Karolinában, hétgyermekes, szegény dohánytermelő család legfiatalabbjaként. Gyermekkora instabil, szeretet- és figyelemhiányos volt, édesapját 15 évesen elveszítette, a gazdasági világválság pedig súlyosbította családja a nehézségeit.
Ava-nak a színészet tökéletes menekülési lehetőséget jelentett.
A kamera előtt megélhette azt a sikerélményt és szeretetet, amit otthon nem tapasztalt meg. 18 évesen robbant be a New York-i színészvilágba, amikor sógora, Larry Tarr fotósorozatának képét az Ötödik sugárúti stúdió kirakatában kiállították. Ekkor figyelt fel rá az MGM, és kezdetben háttérszerepekre szerződtették heti 50 dollárért. Négy év kemény munkája után érkezett el a nagy áttörés: 1946-ban az MGM kölcsönadta a Universalnak a A gyilkosok című filmhez, Burt Lancaster oldalán, ahol Gardner már a végzet asszonyát alakította.
Ez a szerep mérföldkő volt, és a stúdiók azonnal felfigyeltek különleges kisugárzására. Ezt követték a következő nagyobb filmek: A házalók, One Touch of Venus, Show Boat, majd a John Ford rendezte Mogambo, amelyért Gardner Oscar-jelölést kapott.
Ava Gardner szerelmei
„Mindhárom férjembe jobban szerelmes voltam azon a napon, amikor elhagytam őket, mint amikor hozzájuk mentem.” Gardner magánélete intenzív és viharos volt. Első házasságát 20 évesen kötötte Mickey Rooney-val, a híres hollywoodi gyermekcsillagból lett férfival, aki nőcsábász hírében állt. A kapcsolat kereken egy évig tartott. Második férje, Artie Shaw zenekarvezető, érzelmi és verbális bántalmazásával, valamint zsarnoki kontrolljával tette próbára Gardnert, miközben intellektuálisan is kihívások elé állította: Shaw ösztönözte a tanulásra, művelődésre, és az első házassági évforduló után egy IQ-tesztet is csináltatott Gardnerrel.
A színésznő később így emlékezett: „Elhitette velem, hogy teljesen buta vagyok – nem voltam zseni, de magas intelligenciám volt.” Harmadik, leghíresebb házassága Frank Sinatrával 1951-ben kezdődött, amikor Sinatra még hivatalosan nős volt. A kapcsolat hat évig tartott, tele heves szerelemmel, nyilvános veszekedésekkel és botrányokkal. Gardner két abortuszon esett át a Sinatra-évek alatt, és életük végéig szoros, bár már házasságon kívüli kapcsolatban maradtak.
Gardner egyszer így jellemezte Sinatrát: „Életem szerelme volt, de a valóság sokkal bonyolultabb volt.” A házasságukat részeg viták, féltékenység és drámai jelenetek jellemezték, amelyek gyakran a bulvársajtó címlapjára kerültek. Sinatra mélyen szerette Avát, de oly sokat bántotta, hogy önmagában rejtélyes, miért maradt meg a kötelék még életük végéig.
Csak halála után derült fény Marilyn Monroe egykori nagy szerelmére - az „őrült magyar André” még a hírnév előtt szeretett bele a színésznőbe
Pisztollyal lövöldözés, római vakáció Grace Kellyvel
Lee Server, aki szintén könyvet írt Ava Gardnerről, keményen ivó, csípős nyelvű, érzéki vampként mutatja be. Server legendáriuma szerint 1949 őszén a nős és erősen ittas Sinatra rábeszélte az ugyancsak jócskán kapatos Gardnert, hogy hagyják ott együtt Darryl Zanuck stúdiófőnök Palm Springs-i partiját. Az éjszakába száguldottak, mígnem elérték Indio csendes városát. Egy heves csókolózás után Sinatra elővett két pisztolyt, és elkezdte kilövöldözni az utcai lámpákat.
A felvillanyozott Ava csatlakozott hozzá, és egy vaskereskedés kirakatát lőtte szét. Az éjszaka úgy ért véget, hogy a párost felfegyverzett rendőrök vitték be az őrsre, akiket később a stúdió fizetett le. Amikor Gardner végül hazaért, nővére, Bappie épp reggelizett. Ava elmondta neki, hogy Frank Sinatrával volt, és csodálatosan érezték magukat. Az életrajzíró elmesélte azt is, hogy Ava úgy káromkodott, mint egy dokkmunkás, mindenkivel lefeküdt, aki csak megmozdult, Frank Sinatrát olyan szenvedélyre és gyötrelemre hajszolta, hogy az öngyilkosságot kísérelt meg
– és teljesen hidegen hagyta, ki mit gondol róla.
Úgy lebegett át a filmvásznon, és úgy pózolt a magazinok címlapjain gyöngyökben és nercbundában, mintha érinthetetlen volna. Ugyanakkor úgy viselkedett, mint egy férfi – vagy legalábbis egy bizonyos fajta férfi: az, akinek rengeteg pénze van, kemény italt iszik, és átlagon felüli a libidója.
A Mogambo forgatásán 1953-ban ismerkedett meg Grace Kelly-vel, akivel hosszú évekig tartó barátság alakult ki. A visszafogott és elegáns Kelly kezdetben nem volt elragadtatva Gardner laza, heves személyiségétől, de mégis csatlakozott egy római kiruccanáshoz, melynek során Gardner megmutatta Kellynek a város sötétebb, izgalmasabb oldalát, még bordélyokat is meglátogattak. A későbbi monacói hercegné finoman próbálta összeboronálni Gardner-t más hírességekkel, például Arisztotelész Onassisszal, de Ava visszautasította, megtartva függetlenségét.
Grace Kelly valódi története nem hercegnős mese volt, hanem egy fájdalmas üzlet
Még azután is, hogy Grace hercegnővé vált, mindig kézzel írt leveleket küldött Avának, egyik levele ma az Ava Gardner Múzeum tulajdonában van.
Fidel Castro sikertelen elcsábítása
Legendásan pikáns történetekből nincsen hiány. A hollywoodi legendák között Gardner nevéhez fűződik egy kubai történet, amikor 1959-ben találkozott a fiatal Fidel Castróval. Gardner hevesen érdeklődött a baloldal iránt, és a kubai forradalom hírei azonnal felkeltették kíváncsiságát. Castro ekkor már kapcsolatban élt 19 éves tolmácsnőjével, Marita Lorenz-szel, de a színésznő hozzászokott, hogy a férfiaknál eléri a célját, így kezdetben nem tekintette Lorenzt akadálynak.
A Havana Hilton előcsarnokában végül a konfliktus kirobbant: Gardner, erősen ittas állapotban nekitámadt Lorenznek, és azzal vádolta, hogy elrejti előle Castrót. Amikor Lorenz a lifthez indult, Gardner követte és arcul ütötte. Castro emberei fegyvert rántottak, hogy leállítsák a konfliktust. Végül Gardner Kubát elhagyta anélkül, hogy bármi romantikus kapcsolat született volna a forradalmárral. Az Entertainment Weekly egyik cikke szerint Gardner minden férfihoz, akivel kapcsolatba került, saját szabályai szerint közelített, a barátságok és szerelmek között egyaránt a szenvedély, az intelligencia és a szabadság védelme volt a vezérmotívum.
Ismert volt Gardner különleges kapcsolata Ernest Hemingway-jel is, ami nem szerelmi viszony volt: a kölcsönös csodálat és a kalandvágy összekapcsolta őket. Hemingway Gardnert kemény, de nőies, szabad szellemű nőként látta, Gardner pedig csodálta az író szellemi gazdagságát és világjártságát.
Élete utolsó éveiben Ava Londonban élt, Carmen Vargas házvezető és Morgan nevű corgija társaságában. Még ekkor is a saját szabályai szerint élt, elfogadta mások különbözőségét, megőrizte azt a függetlenséget, amely egész életében jellemezte. Élete és karrierje egyszerre volt glamúros és viharos, féktelen és szabálytalan, szenvedélyes és érzékeny. Lényegében ő volt a felszabadult nő. Mintha a jelleme nem lassan bontakozott volna ki, hanem Hollywood ipari gépezetének kohójában kovácsolódott volna.
Fokozatosan vált tárgyból alannyá; erejének és szabadságának kulcsa meghatározó vonása, a szépsége lett – ugyanakkor, ahogy kedvenc rendezője, John Huston mondta, „ Az istenek átka is Ava” – mondta – „igazán és alaposan megfizetett a szépségéért.” A vidámsága lassan alkoholizmusba fordult, szabados viselkedése botrányos epizódokhoz vezetett, és élete utolsó éveit egy londoni lakásban, viszonylagos névtelenségben töltötte.
előfizetésem
Hírlevél
