Tényleg megérdemelten kapott hét és fél perces ovációt A föníciai séma?
Wes Anderson legújabb filmje, A föníciai séma a cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában debütált szűk egy hónapja, a bemutatót hét és fél perces ováció fogadta. Mi is belelapoztunk a képeskönyvbe, és elmondjuk, milyen volt!
A föníciai séma tökéletesen illeszkedik Wes Anderson filmográfiájába: hordozza azokat az ikonikus vizuális és narratív elemeket, melyek a rendező védjegyévé váltak – meghatározó jelentőségű a szimmetrikus kompozíció, a finom pasztell árnyalatok, az aprólékosan megtervezett díszletek és vizuális elemek. A narratíva ugyanakkor a megszokottnál személyesebb életterületet tár fel: mélyebbre ás a családi örökség, az etikai dilemmák és a generációk közötti kapcsolat szövevényes világába.
A film központi kérdése – ahol egy sikeres, moralitás szempontjából azonban nem feddhetetlen karakter próbálja a „családi értékek” mentén átadni a hatalmat az utódjának – friss perspektívát kínál a rendező korábbi, érzelemmentesebb, autisztikus, ugyanakkor esztétikailag lenyűgöző világa mellett.
Wes Anderson személyes filmkészítési megközelítése ezzel a művel evolúciós szintet lépett: míg korábbi munkáiban az erősebb színhasználat alapozta meg egyedi, kultikussá vált vizuális stílusát, addig itt a családi dinamika, az érzelmi komplexitás és a személyes felelősségvállalás kérdésköre kerül előtérbe. Ez a kettősség – a hagyományos andersoni esztétika megőrzése és a mélyebb, emberi kapcsolatok ábrázolása – teszi A föníciai sémát a láthatóan fejlődő Wes Anderson filmes univerzumának izgalmas elemévé.
Ismét Wes Anderson lehet a cannes-i filmfesztivál királya?
A film végső konklúziója pedig egy globális társadalomkritikának is felfogható: Mi az oka a sok pusztításnak, merényletnek és gyilkosságnak? Mi értelme a sok áldozatnak és erőfeszítésnek? Miért történik ez az egész? Anderson (Benedict Cumberbatch szájába adott) válasza a következő:
Az, hogy a végén ki nyalja ki, kinek?
Üzletemberből apa
Mi magyarok, nyilván Anderson kabaláivá váltunk a The Grand Budapest Hotel sikere óta: főszereplőjét (Benicio del Toro) két híres hollywoodi magyarról nevezte el. Ő Zsa-Zsa (Gabor) és (Alexander) Korda. Teljes nevén Anatole „Zsa-Zsa” Korda egy gátlástalan iparmágnás, látszólag egy rideg üzletember, akit a történet során fokozatosan felébredő emberi érzelmei sebezhetővé tesznek.
A karakter, aki túlél több gyilkossági kísérletet (csak repülőgép szerencsétlenségből a hatodiknál tart), egy szépen felépített érzelmi íven végig haladva, a film végére gondoskodó apává válik. Del Toro hitelesen ötvözte a rideg, számító üzletember ábrázolását azzal a finom humorral és a lassan épülő érzelmi szállal, ami eljuttatja a végkifejletig.
A színész több interjúban beszélt arról, hogy Anderson sajátos rendezői módszere hogyan segítette a karakter kidolgozását: egyszerre csak 20 oldalt kapott meg a forgatókönyvből, tehát kis lépésekben, mély értelmezési szinten építették fel a karaktert. Ez a metódus nemcsak technikai, hanem érzelmi szinten is segítette Zsa-zsa Korda komplex és folyamatosan változó személyiségének megjelenítését, melyben a sebezhetőség, bűnhődés és a megváltás iránti vágy kiemelkedő fontosságot kapnak a történet során. Del Toro alakítása az általános kritikai visszhang szerint tökéletesen illeszkedik Wes Anderson sajátos esztétikájába.
Kate Winslet lányának méltó debütálása
A másik főszereplő, az örökös, Zsa-Zsa Korda (kilenc fia mellett) egyetlen lánya, Liesl, aki történetesen apáca – megformálója pedig Mia Threapleton, akire alanyi jogon volt kíváncsi az egész világ, mivel a színésznő Kate Winslet lánya. Mia gyerekkori álma teljesült azzal, hogy egy Wes Anderson filmben debütálhatott: számára az Anderson-féle, precízen komponált, letisztult vizuális világ mindig egy elérhetetlen álom volt, amelynek végül a részesévé válhatott.
A vele készült interjúkból kiderül, hogy Mia Threapleton számára Wes Anderson filmes világa nem csupán esztétikai élményt nyújt, hanem egy mélyebb érzelmi és művészi inspiráció forrása is, amelyben most saját szerepe révén egy jelentős személyes és karrierfejlődést is megélhet. Az általa megformált Liesl zárdában nevelkedett, apáca, aki gyerekkora óta nem látta az apját – csak azért tett eleget a kérésnek, hogy meglátogassa, mert anyja halálának körülményeit akarja kideríteni.
Kezdetben nem tudja összeegyeztetni a világnézetét megalapozó, szigorú katolikus hagyományokat a „családi örökséggel”, így az apjával közös utazás során nemcsak vele, hanem saját magával is folyamatos ellentmondásba kerül. Threapletonnak egyébként anglikánként nehézséget okozott a katolikus vallás eszmerendszerének befogadása, a felkészülés során Rómába is ellátogatott és apácákkal találkozott, hogy meg tudja érteni Liesl belső világát.
A nők mindössze 16%-át rendezték 2024 top 250 legtöbb bevételt hozó filmjének
Az általa megjelenített Liesl nem csak az Anderson-filmekhez illeszkedő stílusos, szigorúan rendezett világ része, hanem olyan érzelmi rétegeket is megjelenít, amelyek révén a közönség mélyebb kapcsolatba kerülhet a történettel. A föníciai sémában az 1950-es évek stíluselemeibe ágyazva Wes Anderson, Roman Coppola és – különösen – Benicio del Toro egy sejtelmes, lebilincselő világot teremtettek, melynek alapja Del Toro uralkodó, magnetikus jelenléte.
A Lieslt alakító Mia Threapleton jól ellenpontozza a központi karakter keménységét, Michael Cera pedig a házitanár/titkár/kettős kém szerepében a humoros vonalat erősíti. A lenyűgöző szereplőgárdát olyan nevek is gazdagítják, mint Riz Ahmed, Tom Hanks, Bryan Cranston, Mathieu Amalric, Jeffrey Wright, Scarlett Johansson és Richard Ayoade, Benedict Cumberbatch pedig Zsa-zsa titokzatos féltestvérét, Nubar-t alakítja.
A film kicsit lassúbb folyású, mint ahogy Andersontól megszoktuk, talán az érzelmi kinyílás okán, de mindenképpen egyedülálló élmény.
előfizetésem
Hírlevél
