Magyarországon nincs halloween! Vagy mégis?
Tegye fel a kezét az, aki még sosem találkozott ezzel a kijelentéssel, majd az azt követő magyarázattal, miszerint apáink és anyáink a világ minden kincséért se faragtak volna tököt, hogy elijesszék a gonosz lelkeket. A gyakori meggyőződéssel szemben az igazság árnyaltabb és sokkal emberibb képet mutat, mint amire elsőre gondolunk. Van, aki az ősökre hivatkozik és van, aki a tudományra, de egy dologban biztosan egyet tudunk érteni, hogy az emberek mindig is különböző módon igyekeztek feldolgozni az élet és a mulandóság kérdését, amiről dr. Tátrai Zsuzsanna néprajzkutatóval beszélgettünk.
Nem akarjuk előre lelőni a poént, de az valóban igaz, hogy világító fekete macskákkal és szellemekkel senki sem rohangált boszorkánynak öltözve középkori hűvös, őszi éjszakákon, mégis voltak olyan szokások a térségben, amik hasonlítottak a ma elterjedt rituálékhoz. A halloween eredetileg kelta ünnep, amit előbb az írek, majd a skótok vettek át, hogy aztán egy szép napon magukkal vigyék a tengerentúlra. A kelták úgy hitték, hogy halottaik lelkei az évnek ebben az időszakában visszatérnek és beköltöznek az élők testébe. Azért, hogy elkerüljék az egyesülést, ijesztő jelmezeket öltöttek, hogy az esetenként nem kívánt nagynéni, vagy nagybácsi lelke véletlenül se találja meg azt, akit keresett.
Sütőtökök a magyar parasztságban
„Az embert mindig foglalkoztatja a mulandóság és mindig szeretne közel kerülni az elvesztett szeretteihez, miközben fél is tőle, amit különböző népek, különböző rituálék szerint dolgoznak fel” - kezd bele Zsuzsanna. A kereszténység hajnalán az egyház sok olyan ünnepet vett át a pogányoktól, amiket az emberek már hosszú évek óta tartottak, egyrészt azért, hogy ne bolygassa meg a naptárat, ami szerint eligazodtak a vetések, aratások és betakarítások közepette, másrészt azért, hogy elfogadhatóbbá tegye magát.
A már létező szokásokhoz is gyakran rendeltek szenteket, így ma már nagyon nehéz kibogozni, hogy egy rituálé teljesen pogány eredetű, vagy az akkor újnak számító keresztény hatás eredménye - esetleg a kettő elegye. A katolicizmus pedig csakúgy, mint a legtöbb vallás, a természet körforgásából és az emberi lélekből meríti a metaforáit, ami már ekkor is közös alapot teremtett egyes ünnepek meghonosodásának.
Az elengedés a gyógyulás kezdete: mit tanít a Samhain, a pogány ünnep a túlhajszolt világnak?
„Az emberek sokkal természetesebb kapcsolatot ápoltak a gyásszal, mint ahogyan azt most mi tesszük. Az év különböző szakaszain különböző rituálék voltak arra, hogy az elhunytakra emlékezzenek. Volt, ahol Húsvét környékén a megsüllyedt fejfákat égették el, míg máskor az elvesztett gyermekekért vetettek gyümölcsöt a tűzbe, hogy a túlvilágon gondoskodjanak róluk” - folytatta Zsuzsanna.
A fény és a tűz központi szerepe szinte mindegyik kultúrában megelevenedett, különös hangsúlyt kapva az évnek ebben a szakaszában. A temetőben, vagy az ablakokban meggyújtott gyertya azt a célt szolgálta, hogy az éj leple alatt visszatérő lélek utat találjon magának a sötétben. Ilyen népszerű szokás volt a a lidérctök készítése is, ami különböző kifejezésformákat kapott a régi Magyarország területén.
A parasztság ebben az időben nem engedhette meg magának az üvegmécseseket - főként nem úgy, hogy valahol csak úgy otthagyja - ezért a legközelebb eső eszközt kölcsönözte a természettől. Az őszre beérő sütőtököt. A töklámpás-járás a legtöbb térségben leginkább egy szép megnyilvánulása volt a gondoskodásnak, amit azokért az emberekért tettek, akik már nem lehettek velük. Az erdélyi, dunántúli és partiumi rituálék során a világító tököket az úton, vagy a temetőben hagyták, míg Felvidéken a gyerekek ijesztegettek vele az utcákon a 18-19. század derekán.
A kelták keze nyoma
A kelták nagyjából 1700 éven keresztül számítottak uralkodó népnek Európában, ami elég idő arra, hogy bizonyos kulturális szokások beivódjanak az itt élő népek hagyományai közé. Annak ellenére, hogy nem volt olyan nagyobb keresztény ünnep, ahol valamilyen formában ne gondoskodtak volna az elhunytak lelkéről, a legegyértelműbb megnyilvánulás mégis ahhoz az időszakhoz köthető, ami a 6.század előtt jelentette a Nap és Holtak istenének ünnepét. Szinte biztosak voltak benne, hogy ilyenkor
keskenyebb a határ az élők és az eltávozottak világa között.
A kereszténységben a kelta ünnep időpontja mellé, november 1-re került a Mindenszentek, amit azoknak a szenteknek adtak, akiknek nem volt külön napja a naptárban, míg másnap, november 2-án tartották a halottak napját, amikor fényes útmutatással, kalácsosztással, vagy megterített asztallal várták azokat, akik ezen az éjszakán visszalátogatnak a Földre.
Ha valaki két év után is elsírja magát egy évfordulón, vagy könny szökik a szemébe, mikor a nagymamája sütijének illatához hasonlót érez, az nem beteg
„Nagyon fontos, hogy mindig forduljunk empátiával a másik nép ünnepei felé, hiszen ugyanolyan emberek alakították ki azokat, ugyanazokra az életjelenségekre reagálva. Mindenki máshogyan fejezi ki a gyászát és a boldogságát is, de mindenki ugyanazt az élményt, vagy veszteséget éli meg” - szögezte le a kutató.
Halloween a mai formájában lassan több, mint húsz évvel ezelőtt kezdett el meghonosodni hazánkban egy hasonló szokással, amit valójában mi is tartottunk. Annak ellenére, hogy mára egyre inkább kommerciális ünnep lett, még mindig ugyanarról szól: a lélek átlényegüléséről és az ismeretlentől való félelemről, ahol annak a lelke van, akit nagyon szerettünk. Meg kell értenünk saját magunkat és meg kell érteni másokat is, hogy a gyász és az elengedés kifejezése különböző minden egyénnél és minden népnél, de valójában mindannyian lélekkel rendelkező emberi lények vagyunk, akik nem véletlenül vannak itt egy nem véletlen bolygón.
előfizetésem
Hírlevél