5 zseniális stratégia a szakembertől, hogy soha többé ne húzzanak le a problémás kollégák

2025. június 10.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Legyünk őszinték: szinte minden munkahelyen van legalább egy “nehéz” ember: egy passzív-agresszív csapattárs, egy mikromenedzselő főnök vagy talán az a munkatárs, aki minden megbeszélésen csak a problémákat látja. Ezeknek a kapcsolatoknak a kezelése leszívhatja az energiáidat, próbára teheti a türelmedet és még a teljesítményedet is befolyásolhatja.

Problémás munkatársak, mérgező megjegyzések vagy állandó panaszkodás? Zseniális stratégiákat oszt meg a szakértő
Problémás munkatársak, mérgező megjegyzések vagy állandó panaszkodás? Zseniális stratégiákat oszt meg a szakértő
Fotó: Profimedia

Szervezetpszichológusként most olyan tudományosan alátámasztott stratégiákat szeretnék neked ajánlani, amelyek nem csak segítenek megbirkózni a nehéz emberekkel, hanem abban is segítenek, hogyan álld meg a helyed ezekben a kihívást jelentő kapcsolati dinamikákban.

Térképezd fel a viselkedés mögött meghúzódó okokat!

Ahelyett, hogy valakit mérgezőnek vagy nehéz embernek bélyegeznél, első lépésként próbáld megérteni a viselkedése mögött meghúzódó okokat: milyen haszna származik ennek a személynek a viselkedéséből? A viselkedés-pszichológiai kutatások szerint még a legnagyobb kihívást jelentő viselkedéseket is megerősítik a rejtett jutalmak. Gyakran a figyelem, az irányítás illetve a hatalom érzése vagy az önérvényesítés húzódik meg egy viselkedés mögött.

Például az a kolléga, aki állandóan panaszkodik, lehet hogy valójában a kapcsolódásra vágyik, és csak akkor érzi magát meghallgatva, ha panaszkodik vagy negatív a hangvétele. Ennek felismerése nem menti fel a viselkedés alól, de segít deperszonalizálni azt és tudatosabban reagálni.

Próbáld ki ezt: Kérdezd meg magadtól: „Mit próbál ez a személy érezni, elérni vagy elkerülni azáltal, hogy így viselkedik?”. Ezután lépj interakcióba az illetővel úgy, hogy megszüntesd a rejtett jutalmakat. A krónikus panaszkodóval például a következőképpen járhatsz el: a szimpátia helyett finoman átirányíthatod a beszélgetést a probléma-megoldásra és a lehetőségek keresésére.

7 jel, hogy az életed túlélési üzemmódban működik, pedig ennél sokkal többet érdemelsz

7 jel, hogy az életed túlélési üzemmódban működik, pedig ennél sokkal többet érdemelsz

Használj stratégiai empátiát, ne érzelmi energiát!

Az empátia nem azt jelenti, hogy érzelmileg magadba kell szívnod a másik ember káoszát. A munkahelyen ezért különösen hasznos lehet az úgynevezett „stratégiai empátia” bevetése. Ez azt jelenti, hogy megértjük valaki érzelmeit anélkül, hogy felelősnek éreznénk magunkat azok kialakulásáért. Ez a megközelítés segít megelőzni a kiégést és megvédhet az érzelmi fáradtságtól is, miközben megőrizheted a szakmaiságodat.

Próbálja ki ezt! Használj egy egyszerű formulát a nehéz beszélgetések során: „Látom, hogy ez fontos számodra, és szeretném, ha találnánk egy olyan megoldást, ami mindkettőnk számára működik”. Ezzel elismered és elfogadod a másik fél érzelmeit, együttműködő hangnemet teremtesz, ugyanakkor jelzed a határaidat is, mindezt anélkül, hogy túlzásba vinnéd az együttműködést.

Ne tükrözd a másik személyt!

Az emberek társas környezetben öntudatlanul utánozzák egymás viselkedését (ezt nevezik kaméleon-hatásnak). Ha azonban eredendően kihívást jelent az egyik munkatársaddal folytatott interakció, a tükrözés fokozhatja a kettőtük közötti konfliktust. Ehelyett alkalmazd inkább a viselkedési inkongruenciát, vagyis szándékosan tedd az ellenkezőjét annak, amit a nehéz helyzetben lévő személy elvár.

Egy passzív-agresszív megjegyzés? Válaszolj kedvességgel. Érzelmi kitörés? Halkítsd le a hangod és lassítsd le a tempót. Ez megszakítja a visszacsatolási hurkot és gyakran lefegyverzi a másik személyt. Hogy miért működik? A szociálpszichológia szerint egy váratlan viselkedés megragadja a figyelmet és megváltoztathatja a dinamikát, továbbá az érzelem-szabályozást is modellezi. Ez a pszichológiailag biztonságos csapatok létrehozásának egyik kulcsfontosságú készsége.

Fókuszálj a mintára a személy helyett!

Ahelyett, hogy arra összpontosítanánk, ki a nehéz ember, inkább arra koncentráljunk, hogy mikor és hogyan szokott egy kihívást jelentő szituáció vagy konfliktus megjelenni. Ez az újrakeretezés segít észrevenni a rejtett mintákat, ami valódi megoldások kidolgozásához vezethet.

Például, ha a főnököddel folytatott beszélgetések után mindig kimerültnek érzed magad, akkor a probléma lehet, hogy a veled szemben támasztott nem egyértelmű elvárásokkal vagy az elismerés hiányával van összefüggésben. Próbáld ki ezt: vezess egy héten keresztül egy úgynevezett „frusztrációs naplót” és írd le az adott héten felmerülő bosszúságokat és a frusztrációkat a munkahelyeden, különös tekintettel a következőkre:

  1. Kivel történt az interakció?
  2. Mi váltotta ki?
  3. Mit éreztél?
  4. Hogyan reagáltál?

7 módszer, hogy valódi szövetségesekre bukkanj a munkahelyeden

7 módszer, hogy valódi szövetségesekre bukkanj a munkahelyeden

Ezután keresd meg a gyakori kiváltó okokat és értelmezd a saját érzelmi reakcióidat. Gyakran sokkal aktívabban részt veszünk ezekben a dinamikákban, mint azt gondolnánk, nem tudatosan, inkább megszokásból. Ha felismerjük a szerepünket, akkor visszavesszük a hatalmat és megváltoztathatjuk az ördögi köröket és a negatív helyzeteket.

Próbáld ki a fordított narratívák erejét!

Hallottál már az fordított történetmesélés gyakorlatáról? Ez a narratív pszichológián alapul, vagyis annak a pszichológiáján, ahogyan az eseményeket és történéseket értelmezzük. A magunknak mesélt történetek és az, ahogyan az eseményeket értelmezzük, sokkal jobban alakítják az érzelmeinket, a hangulatunkat és a viselkedésünket, mint maguk a tényleges események.

Tegyük fel, hogy egy olyan vezetővel van dolgod, aki minden lépésedet mikromenedzseli. Az automatikus történet, amit ilyenkor magadnak mesélsz, ez lehet: „Nem bíznak bennem. Azt hiszik, hogy inkompetens vagyok”.

Tényleg olyan fontos a motiváció? A szervezetpszichológus szerint egyáltalán nem feltétele a sikernek

Tényleg olyan fontos a motiváció? A szervezetpszichológus szerint egyáltalán nem feltétele a sikernek

Legközelebb, ha rajtakapod magad azon, hogy ilyen és ehhez hasonló narratívákat mesélsz magadnak, tudatosan fordítssd meg a történetet úgy, hogy a tények ugyanazok maradjanak. Például: „A menedzserem túlzottan maximalista személy és attól fél, hogy elveszíti az irányítást és a kontrollt, és minden összedől ezután. Nem azért akar kontrollálni mindent, mert nem bízik bennem, hanem mert szorong és ez a viselkedés a megküzdési mechanizmusa, ami rövid időre megnyugtatja.”

A stratégia lényege az, hogy elengeded az eredeti értelmezést és rugalmasabbá válsz egy helyzet értelmezésével kapcsolatban. Ez önmagában is csökkentheti a stresszt és segíthet abban, hogy másképp közelítsd meg az illetőt.

Nem te vagy felelős mások viselkedéséért, de felelős vagy a saját reakcióidért. Amikor a hibáztatásról áttérsz a megfigyelésre, a reagálásról a válaszadásra, az ítélkezésről a megértésre, nem adod tovább a hatalmadat. És itt jön a váratlan csavar: azok az emberek, akik korábban „nehéznek” számítottak, talán elkezdenek reagálni a megváltozott viselkedésedre és hozzáállásodra. Talán nem egyik napról a másikra, de apránként őket is elérheti a hatásod. Bár nem tudod őket irányítani, a dinamikát még befolyásolhatod és ez minden munkahelyen olyan hatalom és képesség, amit érdemes birtokolni.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Hercegné lehetett volna Claudia Schiffer, de inkább az igaz szerelmet választotta

glamour plusz ikon Hercegné lehetett volna Claudia Schiffer, de inkább az igaz szerelmet választotta

Zárd az évet stílusosan – inspiráló kollekcióval vár a CCC (x)

Zárd az évet stílusosan – inspiráló kollekcióval vár a CCC (x)

Fogyás után beesettnek látod az arcod? Íme a volumen-visszaadó újdonság tű és szike nélkül (x)

Fogyás után beesettnek látod az arcod? Íme a volumen-visszaadó újdonság tű és szike nélkül (x)

5 felejthetetlen randiprogram hűvösebb napokra (x)

5 felejthetetlen randiprogram hűvösebb napokra (x)

Ajándékozz idén időt és figyelmet – Így lesz újra szívből jövő karácsonyod (x)

Ajándékozz idén időt és figyelmet – Így lesz újra szívből jövő karácsonyod (x)