Az étrend-kiegészítő, amivel megelőzheted a rákot, ha napi szinten szeded: kevesen gondolnák, hogy pont ez az

Az étrend-kiegészítő, amivel megelőzheted a rákot, ha napi szinten szeded: kevesen gondolnák, hogy pont ez az
Fotó: Anton Vierietin/Getty Images

Ez is érdekelhet

Képtelenség leállni velük: 7 zseniális Netflix sorozat, ami a legnagyobb bűnös élvezeted lesz

Képtelenség leállni velük: 7 zseniális Netflix sorozat, ami a legnagyobb bűnös élvezeted lesz

2025. május 11.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Ha az étrendünk által nem sikerül elegendő mennyiséget biztosítanunk bizonyos vitaminokból, ásványi anyagokból vagy más tápanyagokból, általában az étrend-kiegészítők segíthetnek abban, hogy semmiből ne szenvedjen hiányt a testünk. Egyet közülük különösen gyakran szokás ajánlani étrend-kiegészítőként, most pedig kiderült, hogy annál is több okunk lehet szedni, mint eddig hittük.

Ha arról van szó, hogy milyen étrend-kiegészítőket szedjünk, sokszor elsőként merül fel a D-vitamin neve. Ennek egyik legfőbb oka, hogy csupán élelmiszerekből nehéz fedezni a napi D-vitamin szükségletünket, emellett a D-vitamint a szervezetünk főként napfény hatására állítja elő, ami az ősztől tavaszig tartó időszakban szintén kihívást jelenthet. Ha viszont étrend-kiegészítő formájában pótoljuk, egy új tanulmány szerint még egy bizonyos ráktípus megelőzéséért is tehetünk!

Fontos felfedezést tettek a kutatók

Egy több mint 12 ezer résztvevő bevonásával készült tanulmány során a kutatók felfedezték, hogy azoknál, akiknek alacsony volt a vérében a D-vitamin szintje, 31%-kal nagyobb volt a vastagbélrák (CRC) kialakulásának a kockázata, mint azoknál, akiknek magasabb volt a szintje. Egy másik tanulmány pedig 25%-kal alacsonyabb CRC-kockázatról számolt be a magas étrendi D-vitamin-bevitellel rendelkező egyének körében - hívta fel rá a figyelmet a Mirror.

De ez még nem minden. A Gloucestershire Live arról is írt, hogy egy amerikai ápolónők körében végzett hosszú távú vizsgálat adatai azt mutatták, hogy a legmagasabb D-vitamin-bevitellel rendelkező nőknél 58%-kal alacsonyabb volt a vastagbélrák kialakulásának kockázata a legalacsonyabb bevitellel rendelkezőkhöz képest.

Így segíthet a D-vitamin

Justin Stebbing, az Anglia Ruskin Egyetem professzora szerint a D-vitamin fontos szerepet játszhat a vastagbélrák megelőzésében és kezelésében, viszont a kutatások eredményei nem teljesen egyértelműek. Vannak olyan vizsgálatok, amelyek arra engednek következtetni, hogy a D-vitamin védi a szervezetet a rák ellen, de a legmegbízhatóbb tudományos módszerekkel - úgynevezett randomizált, kontrollált vizsgálatokkal - ezeket a hatásokat még nem sikerült egyértelműen igazolni.

Két tünet, amivel nem szabad viccelni, mert epevezeték-rákra utalhat: az egyik a korai, a másik a késői stádium jele

Két tünet, amivel nem szabad viccelni, mert epevezeték-rákra utalhat: az egyik a korai, a másik a késői stádium jele

A D-vitamint a testünk akkor tudja előállítani, ha napfény éri a bőrt, és hatalmas szükségünk van rá. Olyan receptorokhoz kötődik a szervezetben, amelyek számos fontos folyamatra kihatnak: például a gyulladásokra, az immunrendszer működésére és a sejtek növekedésére. Mivel ezek a folyamatok a rák kialakulásában is szerepet játszanak, feltételezhető, hogy a D-vitamin hatással lehet a rák megelőzésére vagy lefolyására - emelte ki a Mirror.

Stebbing professzor a The Conversation című lapban elmondta: a D-vitamin aktív formája, a kalcitriol képes:

  • csökkenteni a gyulladásokat,
  • erősíteni az immunrendszert abban, hogy felismerje a káros sejteket,
  • gátolni a daganatokat ellátó erek kialakulását,
  • valamint szabályozni a sejtosztódást, ami a rák egyik kulcsfolyamata.

Fontos továbbá, hogy egyes epidemiológiai kutatások azt találták, hogy azoknál, akiknek magasabb a D-vitamin szintje a vérben, kisebb az esélye a vastagbélrák kialakulásának. Ez azért biztató, mert olyan egyszerű módszerek, mint a több napozás (persze megfelelő fényvédelem mellett, és nem túlzásba esve), a D-vitaminban gazdag étrend vagy étrend-kiegészítők szedése, hozzájárulhatnak a megelőzéshez.

De - ahogy Stebbing professzor is hangsúlyozta, a kép nem ilyen egyszerű. Rávilágított: a különféle ellentmondások azt mutatják, hogy egy-egy kutatás eredményét nem szabad kiragadva értelmezni, hanem az összes bizonyítékot együtt kell nézni.

A laboratóriumi és népességi adatok alapján valószínűnek tűnik, hogy a D-vitamin segíthet a vastagbélrák kockázatának csökkentésében - de a klinikai vizsgálatok még nem elég erősek ahhoz, hogy ezt biztosan kijelenthessük, vagy ajánlani lehessen a D-vitamint önálló kezelésként vagy megelőző módszerként.

Más egészséges szokásokra is figyeljünk

A bizonytalanságok ellenére Stebbing professzor hangsúlyozta: a megfelelő D-vitamin szint fenntartása (legalább 30 ng/mL -> ennek biztosításához a legtöbb felnőttnek napi 1000-2000 NE D3-vitamin bevitele ajánlott) egy olcsó, biztonságos és ésszerű lépés az egészségmegőrzés érdekében.

Ha este 9-kor eszel ebből a szuperételből, életed legjobb alvása vár rád

Ha este 9-kor eszel ebből a szuperételből, életed legjobb alvása vár rád

Ha pedig más egészséges szokásokkal - például rendszeres szűréseken való részvétellel, egészséges táplálkozással, mozgással és személyre szabott orvosi gondozással - együtt alkalmazzuk, a D-vitamin hasznos része lehet a rákmegelőzésnek a szakértő szerint.

Összességében Stebbing professzor szerint bár a D-vitamin nem csodaszer, fontos szerepe lehet a rák megelőzésében. Még nem bizonyított, hogy önmagában elegendő lenne, de a megfelelő szint biztosítása - akár napozással, akár étrenddel vagy kiegészítőkkel - továbbra is jó döntés, ha támogatni szeretnénk az egészségünket.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Itt állíthatod be , hogy a Google keresőben könnyebben megtaláld a glamour.hu cikkeit
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Egyetlen lépés, amitől sokkal puhább lehet a bőröd már az első használat után (x)

Egyetlen lépés, amitől sokkal puhább lehet a bőröd már az első használat után (x)