Dior logós hamburger, Vuitton latté és Prada macaron, te kipróbálnád őket?

2025. november 23.
A divatmárkák ma már gasztronómiai szolgáltatásokat is kínálnak, kérdés, mekkora rájuk a kereslet?
A divatmárkák ma már gasztronómiai szolgáltatásokat is kínálnak, kérdés, mekkora rájuk a kereslet?
Fotó: Iuliia Isaieva/Getty Images

A divatházak folyamatosan próbálnak megújulni és új vásárlókat csábítani az üzletükbe. Legújabb fogásuk? Az éttermek világa, mert úgy vallják, ahol már egy jó kávét vagy egy finom süteményt sem lehet kapni, az a márka nem szolgálja ki a divatélményekre éhes rajongókat.

A divatot jelenleg a lassuló eladások és a luxusipar fenyegetettsége jellemzi, amiből különböző (a divathoz egyáltalán nem kapcsolódó) termékek forgalmazásával próbálja magát fellendíteni a szakma. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy divatházak már nem csak a ruhák, a cipők és a táskák eladására fókuszálnak, hanem konkrét szépségápolási birodalmat is elkezdtek maguknak felépíteni – sőt, már teljes lifestyle élményeket is kínálnak a vásárlóknak.

Többek között ezért nyitják sorra szállodáikat, rukkolnak elő szezonális lakberendezési kollekciókkal és sportszerekkel, dizájnolnak autókat, terveznek méregdrága ruhákat a kisállatoknak, vagy kóstolnak bele a múzeumok és a kávézók világába. Mindennél is trendibbnek számít azonban a dizájner éttermek (a divatüzletekben elhelyezkedő éttermek) nyitása, ahol a legízletesebb, legexkluzívabb ínyencségeket lehet megkóstolni, pazar, high-fashion körítéssel fűszerezve. De vajon miért vágynak arra a divatmárkák, hogy a vendéglátóiparban is legyen egy lábuk?

Gyors vásárlás helyett kulináris dizájnélmény a menő

A Bain-Altagamma luxusipari termékekkel foglalkozó tanulmánya szerint a tavalyi évben 20%-kal nőtt azoknak a száma, akik a divatmárkájukat a luxus vendéglátás szegmensével egészítették ki. Valószínűleg azért, mert a luxuscikkekre való költés helyett egyre inkább az élményalapú vásárlás felé tolódik el a fókusz:

a gyors tranzakciók helyett tapasztalatokra vágynak a vásárlók.

Ezt a legkönnyebben kávézók, cukrászdák és a bárok, valamint az éttermek nyitásával lehet elérni, egy olyan helyen, ahol nemcsak jól lehet lakni, de jelen esetben még divattal kapcsolatos termékeket is lehet látni, vásárolni. Azok a divatüzletek, melyek különböző vendéglátóegységeket is tartalmaznak, 25%-kal többen látogatják, mint azokat, ahol még egy kávét vagy egy süteményt sem lehet vásárolni - derült ki az NPD Group felméréséből.

glamour plusz ikon Luxus az otthonban: A legnagyobb divatházak lakberendezési kollekciói

Luxus az otthonban: A legnagyobb divatházak lakberendezési kollekciói

Mindez alátámasztja, hogy a dizájner koncepcióéttermek remek ötletnek és fantasztikus befektetési modellnek is bizonyulnak. Hiszen enni mindenkinek kell valahol, élményeket pedig egyre többen akarnak szerezni maguknak - miért is ne lehetne a kettőt kombinálni a divattal? A szakma rájött, hogy sokan akár egy nevezetesség vagy egy menő étterem meglátogatása helyett is szívesebben térnek be egy Louis Vuitton logós helyre.

A divatkedvelő turista így kaphat egy szeletet a divatipar exkluzív világából, aminek egy-két órára a részese is lehet. Ott ülhet, ahol a sztárok fogyasztanak, azt ehet, amit a legnagyobb divatguruk választanak, mindezt lenyűgöző környezetben, közel a divat csúcspontjához.

„A fine dining és a luxus kéz a kézben jár”

Az első divattervező, aki meglátta az haute cuisine-ban rejlő lehetőségeket a nemrég elhunyt olasz legenda, Giorgio Armani volt. Ő 1998-ban döntött úgy, hogy megnyitja az első éttermét New York-i üzletében. Úgy gondolta, hogy a fine dining és a luxus kéz a kézben jár egymással, a logós lattéit pedig szépen lassan kifejlesztette olyan gourmet fogásokká, melyek saját jogán váltak híressé. Jelenleg húsz Giorgio Armani és Emporio Armani étterem működik a világban Milánótól New Yorkig és Tokiótól Dubajig: olyan étkezési élményt teremtve,

ami ötvözi a divattervező olasz örökségét a globális ízekkel és az időtlen dizájnnal.

De nem ő az egyetlen, aki adott egy esélyt a couture cousine-nak, 1999-ben Ralph Lauren is megnyitotta az első, 86 férőhelyes éttermét a chicagói üzlete mellett. A tervező egy interjúban kifejtette, hogy azért kezdett bele a vendéglátásba, mert egy étterem nyitása természetes kiterjesztése volt annak a Ralph Lauren világnak, amelyet megálmodott és divatkollekcióján keresztül kezdett el építeni. Annál is inkább, hiszen az éttermeiben a kedvenc amerikai ételeit szolgálják fel.

Kiemelte továbbá, hogy a márkája sokkal többet ad a világnak a ruháknál: „A Ralph Lauren világba hozzáadtam az ételt, a kávét és a lakberendezést is azért, hogy még teljesebbé és élénkebbé tegyék az életet. Mindent, amit csinálok, az élet inspirál, ezért természetes, hogy a márka folyamatosan terjeszkedik mindenféle irányba”. Mára öt Ralph Lauren vendéglátóegység található világszerte, melyek között sportbár, kávézó és étterem is található, de a márka folyamatosan terjeszkedik az amerikai stílusú üzleteivel.

A Gucci Osteria kioskja a 2022-es VOGUE World-ön
Fotó: Sean Zanni/Getty Images

2004-ben a Chanel is csatlakozott az étteremnyitási trendhez Beige nevű tokiói éttermével, ahol Alain Ducasse sztárséf állítja össze az étterem menüjét. Az immár kétszeres Michelin-csillagos hely szigorúan csak meghívásos alapú, nem lehet csak úgy odaállítani és beülni, hivatalosan pedig már nem is tartozik a márka fennhatósága alá. A francia divatház azóta átpozícionálta magát, jelenleg nincsen egy állandó étterme vagy kávézója sem, csak pop-up standjai.

A Michelin-csillagos séfek is örömmel adják a nevüket

Lehet, hogy a Chanelnek érdemes lenne újra átgondolni a stratégiát, mert a márkák eszelősre keresik magukat a vendéglátós bizniszeikkel. A Gucci például 2018-ban nyitotta meg az első éttermét, a Gucci Osteriát Firenzében, azóta Beverly Hillsben (2020), Tokióban (2021) és Szöulban (2021) is alapítottak egy-egy éttermet. Mind rendkívül nyereséges: részben a korábban felsorolt okok miatt, részben pedig azért, mert az étlapot a Michelin-csillaggal jutalmazott éttermekben dolgozó séf, Massimo Bottura közreműködésével fejlesztették ki.

A Louis Vuitton is egy nagyágyút szerződtetett le az étlapjainak kialakítására: Yosuke Suga felel a tokiói, négyszintes üzletük tetején lévő Sugalabo V menüjéért. Szezonális pop-up éttermük, a Saint-Tropez-i White 1921 Hotelben található Louis Vuitton étterem pedig Arnaud Donckele & Maxime Frédéric kézjegyét viseli magán. A hely pár hete nyerte el első csillagát a 2025-ös Michelin Guide-tól, így kötelező gasztronómiai élmény, ha szereted a fine dining-ot és a nyáron francia Riviérán jársz.

Nagyjából még húsz másik kávézója és éttermi egysége van a Louis Vuittonnak a világ különböző pontjain és gyorsabban terjeszkednek, mint valaha. Ha a londoni Heathrow T2-es terminálján jársz, akkor is szembe jöhet veled egy gigantikus LV bejárat, ami igazából egy kávézó, de a híres francia séf, Cyril Lignac étlapjáról próbálhatsz ki minden híres fogást.

glamour plusz ikon Te innál tízezer forintért Louis Vuitton vagy Dior logós kávét?

Te innál tízezer forintért Louis Vuitton vagy Dior logós kávét?

A Dior divatkonyháját a világ legjobb séfje álmodta meg

Kötelező még megemlíteni a Dior divatkonyháit is, legfőképpen azért, mert a divatház főhadiszállásán, a párizsi 30 Montaigne üzletben található Monsieur Dior étterem kínálatát a világ legtöbb - 17 - Michelin-csillaggal díjazott séfje, Yannick Alléno állította össze. A Monsieur Dior 2022-es megnyitásakor csak egy szempont lebegett a szeme előtt: „Vajon mit tenne ma Christian Dior, ha éttermet alapítana?

A négy fogásos 30 Montaigne menü nagyjából 60 ezer forintba, míg az öt fogás 70 ezer forint körüli összegbe kerül. Van itt előételnek tengeri sügér, kaviár, bélszín, polip, rókagomba, languszta és még sorolhatnánk a különleges sajttálakat, valamint az édes süteményeket a csokoládé szuflétól kezdve az „ezerlapos” francia krémesig, a mille-feuille-ig. Hogy megéri-e? Nos, egy luxuskategóriás fine dining élményről beszélünk, ami már önmagában véve sem egy mindennapi történet.

Az étel mestermű, az ízek olyan különlegesek, hogy ezekhez foghatót csak ritkán, kivételes alkalmakkor eszik az ember – az pedig, hogy mindezt Dior porcelánban, a Maison falai között lehet ezt megtenni, az semmihez sem fogható. Aki a harmonikus ízek nem nyűgöznek le, az elfecsérelt kiadásnak fogja érezni a Monsieur Dior-t, aki viszont a világ egyik legjobb séfjétől, a világ egyik legjobb éttermében szeretne enni, elképesztően elegáns környezetben, annak megéri kipróbálni még az alap menüt is, mert felejthetetlen élményben lesz része.

Idén is több gourmet divatpalota nyitotta meg a kapuit

A legújabb dizájner éttermek listáján között szerepel a 2025 márciusában nyílt Mi Shang Prada Rong Zhai, a Prada első étterme, ami Sanghajban, Kínában kapott helyett. Az olasz fúziós és klasszikus kínai fogásokat ötvöző étterem különlegessége, hogy nem egy Prada üzletben, hanem a történelmi Rong Zhai kastélyban kapott helyet, és Wong Kar Wai filmrendező segített a berendezés megálmodásában. A térbe lépve olyan érzése támad az embernek, mintha egy másik korba repülne, az étterem egy teljesen új szinte emeli a couture cousine-t.

glamour plusz ikon Dizájner táskák helyett a valódi luxus a tányéron kezdődik, a százezres kávé és a milliós dinnye csak a kezdet

Dizájner táskák helyett a valódi luxus a tányéron kezdődik, a százezres kávé és a milliós dinnye csak a kezdet

A Saint Laurent is idén nyitotta meg első vendéglátóegységét (ami az üzletben helyezkedik el), a Sushi Park japán éttermet a Rive Droite üzletének alsó szintjén. Ez az étterem Los Angeles-i Sushi Park séfjének, Peter Parknak az étterme, a dizájnt pedig a Saint Laurent biztosította. Állítólag már Beyoncé, Taylor Swift és Justin Bieber is meglátogatta, ezért el lehet képzelni, micsoda exkluzivitás fogadhatja azt, aki itt fogyasztja el a vacsoráját. Természetesen az árak is ezt képezik: a Sushi Park Paris étteremben egy vacsora ára kb. 100 ezer forint/fő, bor nélkül.

A vacsorához kínált borkóstoló ára pedig 20 és 40 ezer forint között mozog – semmivel sem drágább tehát, mint egy amúgy is elit étterem borválogatása. A kivételes hangulat, az elit környezet, az örök élmények és persze, az a legmagasabb fokú minőség, amit ezeken az éttermekben kapunk, joggal köthetőek a divatházakhoz. Általuk egy olyan világba kóstolhatunk bele, melyekbe másként, más módon valószínűleg nem lenne lehetőségünk – nekik köszönhetően viszont tényleg úgy érezhetjük egy-egy vacsora erejéig, hogy a Dior, a Louis Vuitton vagy a Prada elegáns világát éljük át.